Kystdage

Høsttid ved fjorden

SeptemberOprettet af Henning Pedersen søn, september 29, 2013 22:34:30

Mange ture er det ikke blevet til denne september måned, ja faktisk var lørdagens tur kun den anden. Den første tur ugen før havde givet kontakt med en enkelt ørred, så det lugtede da lidt af fisk.
Pontonbåden blev sat i vandet i Roskilde Fjord fra morgenstunden. Rino og per var også på pladsen, og de fiskede fra land.
Rino fik hurtigt et par målsfisk. Jeg havde et par forsigtige nap, men så døde det ud.
Nogle minutter ved årene førte mig over til den plads, hvor jeg ugen før havde haft kontakt med fisk, og der gik da heller ikke længe før en fin ørred tog Kobberbassen. Jeg skal nok lade være med at påstå, at det var den samme som ugen før, blot konstatere, at det er en fin plads :-)

Efterår er jo høsttid, så denne ørred blev høstet, fik et par gok med priesten og kom med hjem til aftensbordet. Det skal bestemt ikke opfattes som en opfordring til at høste uhæmmet af havets frugter, men at tage en eller to ørreder med hjem i ny og næ sætter ikke bestanden på spil, og det er i hvert fald med til at give mit fiskeri mening.

Fisken blev fileteret, saltet og senere stegt på skindsiden, så det blev dejlig sprødt. Forårsløg og gulerødder sauteret i lidt fløde smagt til med lidt sennep og tilsat et bundt dild. Fisken fik lidt rejer med på vejen, samt små ovnstegte kartofler.

Besøgte pladsen igen dagen efter på en kold søndag morgen, hvor nattefrosten havde været på spil. Det var nok ikke årsagen til det dårlige fiskeri, men bortset fra en enkelt undermålet var der ikke noget at komme efter.

• Kommentarer(1)//www.kystdage.dk/#post253

Fede fjordskrubber

SeptemberOprettet af Henning Pedersen tor, september 05, 2013 20:31:35

Nogen gange kommer naturen rigtig tæt på! Tirsdag aften lå jeg i pontonbåden på Roskilde Fjord på kanten af strømrenden ved Kulhuse, og pludselig hører jeg en kraftig pustende lyd lige bag mig. Da jeg vender mig, ser jeg marsvinet dykke kun 5-6 meter fra mig med en ny forsyning luft i lungerne. Det kommer op et par gange mere, inden det forsvinder, og jeg igen kan koncentrere mig om fiskeriet.

I september-nummeret af Sportsfiskeren havde jeg et lille tip på min lokalside om skubbefiskeri i fjorden, så det var vel meget passende at se, om det var hold i mine egne gode råd.
Da jeg var derude nogle gange i forsommeren, fik jeg fint med skubber, og der gik da også kun et par minutter, for den første var på krogen. Agnen var regnorm fra haven. Det virker fint, selvom det vel næppe er vanlig føde for de flade.

I en periode fik jeg rigtig mange hug, men fik ingen fisk blev kroget, og det var tydeligvis mindre fisk, sandsynligvis kutlinger, der konstant plyndrede krogene for madding. Da det til sidst blev for meget, prøvede jeg at skifte regnormene ud med Gulp. Det havde ingen interesse for kutlingerne, men det gav to fine skrubber, inden jeg sluttede af efter et par timer.

Fem gode skrubber, der var markant tykkere end for to måneder siden, kom med hjem og blev spist med stor fornøjelse dagen efter.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post252

Den første efterårstur

SeptemberOprettet af Henning Pedersen søn, september 11, 2011 18:00:36

Det er sjældent, det sker: Jeg har ikke været ude at fiske i over én måned!

Årsagen er en kombination af travhed på jobbet og mæthed oven på en intens fiskeuge på Grønland.

Men i dag skulle der så gøres noget ved det, så fra morgenstunden tog jeg turen sydpå til Kyndbyværket ved Isefjorden.
Heldet var med mig, for en kraftig tordenbyge var netop på vej nordpå ud i Kattegat, og jeg fik kun nogle enkelte regndråber. Hvis der er noget, der kan holde mig på land - ud over de før nævnte årsager - så er det tordenvejr. Jeg føler mig som midterpletten i skydeskiven, når jeg står derude i vandet eller ligger i flyderingen, som planen var i dag.

Forholdene var faktisk fine, og jeg fik flyderingen i vandet og fisket en pæn strækning af, men så ikke skyggen af fisk. På tilbagevejen var der et par, der afslørede deres tilstedeværelse, men ikke hvilken art, de tilhørte.

En kajaksejler kom fordi, og vi fik en sludder. Han fortalte, at han havde set adskillige fisk på lavt vand, som blev skræmt, når han kom tæt på dem med kajakken.
Multer, foreslog jeg, men hvem ved: Måske også ørreder.

Når jeg kigger tilbage her i bloggen til september sidste år, kan jeg se, at jeg var ude med flyderingen på næste samme dag, da den var nyindkøbt. Dengang gav det kontakter med flere gode fisk og i tilgift nogle undermålere. Men i dag var der altså ikke noget at hente.

Flyderingen har altså 1-års fødselsdag, og den er faktisk blevet brugt flittigt. Men nu bliver den snart aflastet: Jeg har lagt bestilling ind på en Anderson pontonbåd :-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post221

Med tilbagevirkende kraft - 12/9 2010

SeptemberOprettet af Henning Pedersen søn, september 12, 2010 14:24:02

At man ikke kan hold kæft med tilbagevirkende kraft, er jeg nok ikke den eneste, der har erfaret, men i dag kan jeg tilføje, at det også er svært at fortryde en bevægelse, når den først er under udførelse.

Flyderingen var igen søsat i Isefjorden, og efter få kast var der bud efter Tobis-fluen. Men de blev ikke hængende, så jeg ville skifte flue, og det var nok meget fornuftigt, for krogen viste sig at være knækket inde i det lille epoxyhoved på fluen.

Lidt senere havde jeg lige vippet 5-6 meter flueline ud, mens jeg rodede lidt med skydelinen. Da det var klaret, trak jeg stangen op til næste kast, og når først sådan en bevægelse et startet, kan den være svær at stoppe igen i tide. Resultatet var at jeg først for sent opdagede den store bølge, der kom lige efter fluen, og en fisk vendte i en stor hvirvel lige ud for mine fødder. Desværre blev den skræmt og var ikke til at lokke i de følgende kast.

Det var derimod et par andre gode fisk, men begge nøjedes med at demonstrere springkraft og slog sig straks af. Sådan var det ikke i går, da det var de små, der huggede. De sad alle sikkert kroget ;-)

Det lignede derfor en nuldag, da sidste kast blev lagt ud, og linen kørt hurtigt ind på hjulet, men som mange andre sikkert har oplevet, var dét netop, hvad der skulle til for at få en fisk til at hugge. Den var dog ikke meget over 30 cm og svømmer fortsat rundt ude i fjorden ….en erfaring rigere.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post202

Nyt fartøj i flåden - 11/9 2010

SeptemberOprettet af Henning Pedersen lør, september 11, 2010 19:01:20

Forleden anskaffede jeg mig et nyt fartøj. Ganske passende skete det netop den dag flåden fejrede 500 års jubilæum ;-)
Det er nu ikke ligefrem et fartøj, der på nogen måde kan bidrage til opretholdelsen af landets suverænitet på søterritoriet, men tjener udelukkende det formål at holde mig flydende, mens jeg med en yderst beskeden hastighed bevæger mig hen over fiskepladserne. Jeg har med andre ord investeret i en ny flydering :-)

Valget faldt på en Fish Cat, som har den store bekvemmelighed, at man sidder på et solidt stykke skumgummi, som sikrer, at man holder sig fint 5-10 cm over vandet og således kun har underbenene under vand. Desuden er den udstyret med ryglæn, så betegnelsen ”lænestolsfiskeri” er faktisk meget passende.

I dag kom fartøjet så ud på sin jomfrusejlads, som var henlagt til Isefjorden, nærmere bestemt ved Kyndbyværket. Vinden var passende svag fra morgenstunden, og det gik fint at sejle af sted nordpå, mens området blev afsøgt med fluestangen.

Fire undermålsørreder var så venlige at skabe lidt adspredelse undervejs, og på tilbagevejen var der flere gange fisk, der jagede tobiser, så de sprøjtede ud af vandet. Jeg fik dog ikke kontakt med nogen af dem, så der var ikke fisk med hjem, men til gengæld en god oplevelse i mit nye fartøj, der nok skal komme en del på vandet i de kommende måneder.

• Kommentarer(4)//www.kystdage.dk/#post201

Med pølsetang i lommen - 5/9 2010

SeptemberOprettet af Henning Pedersen søn, september 05, 2010 20:11:15

I dag startede min efterårssæson på kysten, hvor jeg ikke har sat mine ben i to måneder, hvilket må være noget nær ny rekord i fravær.

August har ellers budt på fint fiskeri til de folk, der har haft mulighed for at komme afsted på de få dage, hvor vind og vejr passede til nordkysten, men da fiskemætheden efter sommerens Grønlandtur havde fortaget sig, kom arbejder på tværs med en masse opgaver, der bare skulle klares.

Men i dag var chancen der, og ved 6-tiden stod jeg på stranden ved Liseleje, hvor solen stod op til en kold morgen. En tæt tåge rullede ned oppe fra Melby Skydeterræn og lå lavt ud over vandet.

Der var allerede én mand på revlen, så jeg fortsatte længere ned og fiskede tilbage mod parkeringspladsen. Enkelte mindre ørreder tog fluen, men ellers skete der ikke rigtigt noget denne morgen. En stor pølsetang var i dagens anledning en del af udrustningen, for rygterne havde talt om store forekomster af fjæsing, men den kom ikke i brug, for de stikkende bæster holdt sig heldigvis væk.

Senere på dagen mødte jeg Reinar til grejmarkedet i Frederiksværk, og han kunne fremvise en hånd, der stadig var meget hævet en uge efter, at han havde været i nærkontakt med en fjæsing. En oplevelse jeg gerne overlader til andre, så pølsetangen kommer nok også med næste gang ;-)

• Kommentarer(2)//www.kystdage.dk/#post200

Sandheden har flere ansigter

SeptemberOprettet af Henning Pedersen man, september 28, 2009 21:45:19

De sidste to uger har budt på fire spændende ture, hvor formålet for mit vedkommende først og fremmest har været at samle stof til et par artikler til Sportsfiskeren.

To ture er gået til Vestsjælland sammen med Lars Juel Hansen, mens de andre to gik til Falster i selskab med Jan Andersen, som er min gamle lokalredaktørkollega fra Sportsfiskeren.

Hvad der præcist kom ud af turene sådan rent fangstmæssigt skal ikke afsløres her. Jeg kan dog godt afsløre at mine egne fangster var yderst beskedne, men jeg var jo også mest med for at tage billeder ;-)

Det var været rigtig spændende at fiske sammen med to så kompetente fiskere, der har rigtig meget til fælles i deres indgang til fiskeriet, men samtidig praktiserer det på vidt forskellig måde. Lars, som jeg jo har fisket med rigtig mange gange, er dedikeret fluefisker og opsøger selvfølgelig mest kyster, hvor vinden og bølger er i ryggen eller i hvert fald ikke lige imod.
Jan derimod bruger udelukkende spinnestangen nede på Falster. Mest med blink, men også med bombarda og flue. Han opsøger pålandsvind og bølger, for det er netop der, han har haft succes med sit fiskeri

Og det er vel egentlig kernen i sagen: Der er ikke én sandhed om det danske kystfiskeri efter havørred, men mange. Lad der være plads til dem alle!

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post157

Alternativ fangst (2) - 17/9 2009

SeptemberOprettet af Henning Pedersen fre, september 18, 2009 20:05:21

Denne torsdag var som den foregående afsat til morgenfiskeri på Vestsjælland sammen med Lars Juel Hansen med det klare formål at skyde nogle billeder af de fisk, Lars sikkert ville fange, så billederne kunne indgå i en kommende artikel i Sportsfiskeren.

Vi har ikke fisket mange minutter, før Lars fangede den første ørred, og i det tidlige morgenlys kunne han lande en fin fisk på halvmeteren. Efter fotografering røg den tilbage i Storebælt, og vi fortsatte fiskeriet efter spottede fisk i det stille vand.

En fisk snød mig, og et nærmere eftersyn af krogen gav forklaringen. Den havde ramt en sten i bagkastet, og spidsen var bøjet 90 grader.

Lars fik flere fisk med nogle fine eksemplarer imellem, og jeg fik nogle gode skud i kassen, så alt i alt en fin dag, hvis det ikke lige havde været for min alternative "fangst" denne morgen.

Da vi kom til den første plads, stod der allerede to mand klar, og vi valgte at køre videre. Oppe på den lille landevej kørte vi efter nogle hundrede meter forbi et par ejendomme, og mellem dem kom en flok rådyr springende. Desværre spang det ene lige ud i min bil og blev dræbt på stedet.

Bilen slap heller ikke helt uskadt og er nu på værkstedsbesøg i nogle dage for at få en ny kofanget, lygte, køler mv.

Måske skulle man tage cyklen næste gang, men der er så forbandet langt til Vestsjælland :-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post156

Vold mod egen natur - 11/9 2009

SeptemberOprettet af Henning Pedersen fre, september 11, 2009 17:45:18

Nogen gange kan det være nødvendigt at gøre vold mod sin natur:
Jeg så en stor ørred vende i overfalden, men undlod at kaste fluen ud til den!!

Tidligt torsdag morgen hentede jeg Lars Juel Hansen på hans landejendom ved Holbæk, og vi satte kursen mod Storebæltskysten med en forventning om, at vinden ville være tilpas nordlig, til at vi kunne fiske.

Med i min oppakning var min datters Nikon-kamera, som jeg havde fået lov til at låne, for jeg var nemlig ikke blot på fisketur, men ude i journalistisk ærinde. Dagen skulle nemlig gerne resultere i nogle fine billeder til en artikel i Sportsfiskeren med Lars og hans kystfiskeri på Vestsjællland som omdrejningspunkt.

Fremme på pladsen kunne vi konstatere, at vinden ikke sendte bølger af betydning ind mod kysten, og med Lars' glimrende kasteteknik med fluestangen, gjorde det ikke så meget, at vinden kom ind fra den forkerte side. Mit bombardaflåd er heldigvis ret ligeglad med, om vinden kommer ind fra højre eller venstre ;-)

Lidt værre var det med vandet, som var temmelig chokoladebrunt et godt stykke ud fra land, men vi blev enige om, at det i hvert fald skulle have en chance.

Efter en halv time, hvor der ikke var sket noget overhovedet, var vi så småt ved at belave os på at flytte til en anden plads, men så fik jeg en undermåler, og lige da jeg havde sat den tilbage i havet, vendte en stor fisk i overfladen kun 10 meter fra mig. Den var kun fem meter fra land, helt inde i det stærkt farvede vand.

Det lignede absolut ikke en multe, og her var det så, at jeg måtte anstrenge mig til det yderste og undertrykke mine umiddelbare tilbøjligheder til at sende fluen i retning af fisken. I stedet kaldte jeg så på ham, der skulle være dagens fotografiske midtpunkt og udpegede stedet, hvor fisken havde vist sig.

Hvad der kom ud af Lars' anstrengelser med fluestangen, skal ikke afsløres her. Det kan du - kære bloglæser - se i novembernummeret af "Sportsfiskeren" ;-)

I får dog lige et enkelt foto, så I kan se at Lars har fået en ny flot orange/brun vadejakke :-)

• Kommentarer(1)//www.kystdage.dk/#post155

Træk et nummer - 10/9 2009

SeptemberOprettet af Henning Pedersen tor, september 10, 2009 20:51:04

Når vinden blæser væk fra land flere dage i træk på Sjællands nordkyst, og jungletrommerne fortæller om fangst af havørred, så bliver man sjældent alene på pladserne, selv om man møder frem, lige når lyset begynder at få lidt magt.

Men tirsdag og onsdag i denne uge var der så velbesøgt på min hjemlige kyst, at vi - på vores foreningens hjemmeside www.fabelfisken.dk - begyndte at skrive sammen om muligheden eller måske nødvendigheden af at lave en zoneopdeling og et bookingsystem, så man er sikker på at få en plads.

Altsammen selvfølgelig med et smil om munden, for selvom de syv mand, der stod på pladsen tirsdag morgen, alle var medlemmer af vores forening, slipper vi nok ikke godt fra at udstrække vores bookingsystem til også at omfattende den øvrige kystfiskeinteresserede del af befolkningen ;-)

Heldigvis er der tale om en lang strækning, hvor der er rimelig plads til mange folk. Og desuden er der da - heldigvis - også stadig en del af os, der skal møde på arbejde og dermed kun optager pladserne frem til ved 7-tiden.

Jeg var en af de heldige, der stadig har en plads at udfylde på arbejdsmarkedet, men selv om jeg måtte gå som en af de første, kunne jeg da heldigvis bære en fin ørred midt i fyrrene hjemad i praleringen :-)

Fisken blev i øvrigt fanget på en "basse" lige så pink, som Nicklas Bendtners fodboldstøvler :-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post154

Alternativ fangst - 4/9 2009

SeptemberOprettet af Henning Pedersen fre, september 04, 2009 21:20:29

En morgentur forleden dag gav et par undermålere, men de store ørreder udeblev.
En enkelt stor og fed hornfisk kom med hjem, men ellers skuffede fangsterne.

Vind og vejr var ellers gunstig, og vi var seks mand på strækningen, men ingen fangede mig bekendt noget særligt.

Tilbage på hjemmeadressen var klokken kun lidt over otte, og da dagens første møde på arbejdet først var kl. 13, var der tid til en tur i skoven, og her var der mere held end på kysten.

Da jeg kom op over skrænten til det stykke bøgeskov, der som regel er mit første stop, når jeg er på "kantarel-fiskeri", faldt mit blik straks på en flot gul kantarel. Den stod frit fremme tæt på stien, og min føste tanke var, at her havde der ikke været nogen den sidste uges tid, når den havde fået lov at stå uantastet.

Det viste sig da også, at der var adskillige store svampe i området, og jeg havde helt klart ramt rette tid og sted - præcist som vi også nogen gange oplever det på kystturene.

Endnu et par området blev afsøgt med tilsvarende gode resultater, og det samlede resultat ver nok tæt på et kilo fine gule kantareller.

Frokost denne dag kom derfor til at bestå af et par skiver rugbrød med stykker af stegt hornfisk dryppet med lidt balsamicoeddike. Hertil lidt kapers og ristede kantareller.

Dejligt at kunne tilberede et godt måltid af gode ingredienser, man selv har hentet hjem fra naturen :-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post153

September-tanker - 1/9 2009

SeptemberOprettet af Henning Pedersen tir, september 01, 2009 20:29:20

Da jeg begyndte at fiske på kysten engang i firserne, var september min absolutte topmåned. Fangsterne var - efter min daværende målestok - talrige, men når sandheden skal frem, var det nok alt overvejende undermålere, der kom på land. Men som ny i branchen handlede det jo først og fremmest om at fange nogle fisk.

Oktober var også en fin måned, men når jeg i november oplevede nogle ture i træk uden fisk, konkluderede jeg, at sæsonen på nordkysten nok var slut og fiskene - i henhold til den gængse opfattelse - var trukket ind i fjordenes varmere vand.

Resultatet blev, at jeg stort set ikke fiskede igen før et stykke ind i marts/april ;-)

I dag ser verden en hel del anderledes ud, for i dag ligger en meget stor del af mine fisketure netop i perioden fra november til april...og mange af turene går til yderkysterne på nordkysten af Sjælland og Vestsjælland.

Som det også er afspejlet i rapporternes antal her på bloggen, fisker jeg derimod ikke ret meget i september mere, men det skal der nu gøres noget ved.

I år har jeg mulighed for at komme ud om morgenen i modsætning til sidste år, hvor jeg skulle passe telefon og tage imod sygemeldinger.
Da vinden så gik i sydøst her den 1. september kørte jeg derfor ud til min hjemlige strækning for at fiske de 1½ time, der var mig beskåret.

Sjældent har jeg set så mange springende fisk som denne morgen. Godt nok næsten udelukkende undermålere.
En enkelt større fisk sprang også ud af vandet og oven i købet med min flue i munden. Jeg fik den kanet ind på land og kunne måle den til 51 cm.

En dejlig start på september, som bestemt gerne må blive min favoritmåned igen :-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post152

Ren flue - 21/9 2008

SeptemberOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 16:25:13

En nyindkøbt, letbrugt Scott-fluestang skulle denne septembermorgen afprøves ude ved vandet. Gennem lang tid har spinnestang og bombardaflåd været det foretrukne våben, men denne morgen skulle der fiskes med ”ren flue”, som Kent Bille plejer at sige.

Efter at have afhentet Lars kørte vi hen over Sjælland for at lande på den udvalgt plads på Vestsjælland, lige da det begyndte at lysne. Vi fik rigget til og kom ned til vandet, hvor Lars straks fangede dagens første ørred – en undermåler, der hurtigt kom ud igen. Lidt efter fik jeg hug, men selvom den tog godt fat i fluen, røg den hurtigt af. Nå, det var heldigvis en mindre fisk. Den næste, der huggede, var noget større, men den røg også af. Da fluen lidt senere blev taget nærmere i øjesyn, viste det sig, at krogspidsen var bøjet 90 grader, sandsynligvis efter nærkontakt med en sten i bagkastet. En anden grønbasse kom på forfanget og gav lidt senere en undermåler.

Blog Image

Lars fik flere mindre fisk, og jeg så en enkelt stor fisk springe fri af vandet, men fik desværre ikke kontakt med den. I stedet huggede endnu en undermåler. Vi var ved at afslutte vores fiskeri på strækket, da Lars endelig fik en god fisk på 46 cm. Vi valgte at køre videre, og fandt frem til Ole og Stig fra foreningen på en plads 5 km længere nordpå.

De havde ikke fanget meget, men havde dog set enkelte fisk, så vi prøvede også strækningen. Fiskeriet var noget besværliggjort på grund af de mange trådalger, der noget stedet stod tæt i vandet. Da der samtidig var lavvande, var det kun muligt at fiske på enkelte steder.

Lars forsvandt ude i horisonten, mens jeg valgte at fiske tilbage mod bilen. Efter at have passeret Ole på tilbagevejen, valgte jeg at prøve et mørk bælte i kanten af et større rev. Der var langt derud selv ved lavvande, så det blev bombardaflåddet, der kom i aktion, og allerede i første kast var der en fisk, der tog fluen lige på grænsen mellem den mørke bund og sandbunden. Det var en god fisk, som kom i nette og oppe på land blev målt til 48 cm. I kastet efter huggede en undermåler samme sted.

Blog Image

Lars kom tilbage sammen med Stig, og de kom med ud på revet for at prøve fiskeriet. Det var dog mig, der igen fik hug. Denne gang endnu en pæn fisk på 45 cm.

Stig og Ole, som jo var de første på pladsen, havde stadig ikke heldet med sig, og for at strø lidt ekstra salt i såret fangede Lars derefter dagens største ørred på 53 cm, for lidt senere at slutte dagen af med endnu én midt i fyrrene.

Derefter forlod vi alle pladsen. Stig og Ole fortsatte til den plads, hvor Lars og jeg var startet. Vi kørte derimod hjem med de gode fisk og oplevelser i bagagen. Sådan er fordelingen af livet goder jo nogen gange ganske uretfærdig.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post74

På springtur i dønningerne - 16/9 2008

SeptemberOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 16:22:13

Vinden og vandet var tydeligvis blevet koldere denne morgen, da det endelig lykkedes at få tid til en september-kysttur på den hjemlige strækning af nordkysten.
En jævn vind fra nordøst havde dagen før rejst bølgerne, og selv om den havde lagt sig i nattens løb, var der stadig dønninger, som knækkede hen over revlen. De havde netop den størrelse, hvor man må foretage et valg: Enten stå lige hvor de knækker på revlen eller vade så langt ud, at de bare ruller roligt forbi. Jeg valgte det sidste, selvom det altid indebærer den risiko, at dønning nr. 37 eller 63 eller…. er lige det nummer større end de andre, som gør, at man vender ryggen til, springer i vejret og i øvrigt håber det bedste.

Det lykkedes at fiske ned ad strækningen uden at blive væltet helt omkuld, selvom det var lige spændende nok et par gange. Udbyttet var tre af de nu talrige undermålere, der har holdt deres indtog på nordkysten. De kunne ikke stå for en kobberbasse så nedslidt, at den vist kun bør kaldes en ”basse”.