Kystdage

Efterårets geddeture

NovemberOprettet af Henning Pedersen fre, januar 08, 2016 10:25:41

I efterårsferien var jeg i Sverige og fiskede brakvandsgedder i skærgården i Blekinge på de pladser, jeg efterhånden kender så godt. Det gav også fint med fisk, selvom de nogle dage – i vindstille vejr – var svære at få til at hugge. Fik hilst på ponton-klubben med bl.a. Henrik Leth og Lars Damgaard Andersen, der også var i Sverige. Vi fiskede i samme område en dag, og her i 2016 regner jeg med at tage med på deres tur til oktober.

lidt usædvanligt fiskede jeg noget af turen fra land i stedet for at bruge båden. Det gav mange fisk, som stod helt tæt på land. Generelt for hele turen var fiskeriet meget svært på grund af virkelig meget snørrebåndstang, som man hele tiden fangede med fluen, men gedderne kunne godt lide at stå mellem trådene.

Turen gav lyst til mere geddefiskeri, og den sidste weekend i oktober tog jeg ud for at udforske nyt fiskevand på Sydsjælland. Med i bilen var Rino Hansen, og vi mødtes på det udvalgte sted med Henrik Thomsen.
Forholdene så fine ud, og optimismen steg yderligere nogle grader, da den næste bil rullede ind på pladsen. Ud steg nemlig forbundsinstruktørerne Christian Eriksen og Peter Stoltze, der også var på udkig efter gedder. De havde ganske vist ikke været der før, men havde fået pladsen anvist af en fælles bekendt med særdeles god lokalkendskab.
I løbet af dagen kom flere både til, så der hen over dagen var 10 både i området, hvor det stort set ikke var muligt at vadefiske på grund af dybden og ikke mindst en særdeles blød bund. Det viste sig, efterhånden som vi fik talt med folk, at mange af de øvrige også var der for første gang, og flere var kommet lang vejs fra.

Resultatet af vores fiskeri var særdeles opmuntrende. Henrik og jeg fik i omkring tyve gedder hver. Rino lidt færre. Langt de fleste gedder lå på 60-80 cm, og de sloges rigtig godt.

Det gav ikke overraskende mod på flere besøg på pladsen, og i løbet af de næste to måneder frem til jul, var jeg dernede seks gange mere. Bedste tur var i midten af december, hvor jeg havde 35 gedder i hånden. Henrik fik samme dag 30, og Tom, der fiskede fra flydering, nåede op på 22. Læg dertil mange mistede og lige så mange kontakter. Det var en helt forrygende dag. Langt de fleste fisk lå på 60-80 cm med enkelte større. Jeg havde en enkelt på +90, men den slog sig af, da jeg skulle tage den i gællen.

Rino havde sit GoPro kørende på turene. Kig med på hans optagelser her: https://www.youtube.com/watch?v=IeFTa2iYo2I

Rino var dernede en dag i samme periode og oplevede en ren 0-dag. Det særlige ved forholdene den dag var, at vandstanden var 60-80 cm over det normale, og det var helt klart ikke befordrende for fiskeriet, der ved normal vandstand foregår over en dybde på ca. 1 meter.
Da jeg sidst var afsted sammen med Tom mellem jul og nytår var vandstanden endnu højere, og samtidig var vandet meget uklart og kakaofarvet. Jeg mistede en gedde og havde ikke held med at fange en eneste. Tom derimod havde held med at bruge et tungt conehead, sat omvendt på, og han havde syv gedder i hånden.

Fremover vil vi nok kigge grundigt på vandstandsprognosen, inden vi tager afsted, og der skal nok også bindes nogle fluer, der skubber til noget vand og gør reklame for sig selv, når vandet er grumset.
Omvendt var jeg også på pladsen en dag, hvor der var havblik. Det gav ”kun” syv gedder, men der var virkelig mange, der vendte og kom efter fluen, men under de helt stille forhold huggede de sjældent. Turen gav til gengæld en solid aborre.

Generel har vi haft held med små fluer, altså små i geddesammenhæng. Det har virket godt med mørke fluer i fx sort og rød. Men Rino havde en dag held med en rød/hvid flue, og der har jeg også afprøvet med succes.

Har du lyst til at tage med på geddefiskeri fra pontonbåd? Læs mere her: http://www.kystdage.dk/#post261

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post262

Mange små og én stor

NovemberOprettet af Henning Pedersen søn, november 23, 2014 21:36:23

Det gode fiskeri for to uger siden havde lokket mig til Blekinge igen og ikke overraskende tilbage til den samme plads.
Lørdag midt på formiddagen satte jeg pontonbåden i vandet og sejlede i første omgang sydpå for at affiske kanten af rørskoven. Sidst prøvede jeg med held at tage nordover, men med tre gedder i tre kast indenfor det første kvarter var der heller ikke noget i vejen med den sydlige retning. Dagens første gedde var en fin fisk omkring tre kilo, og det skulle blive dagens største.

Den første time gav 10 gedder, og da rørskovsstrækningen var affisket prøvede jeg en lille ø og nogle sten rundt om øen. Her var der selvfølgelig også gedder.

Der var næsten ingen vind, og fiskeriet foregik med en let flue henover ½ meter vand, så det var tydelig at se, når gedderne gik efter fluen. Det gjorde de meget tit i løbet af dagen, dog uden at hugge hver gang. Mange af dem kunne tirres til at komme igen, og der var også flere, der huggede anden og tredje gang, selvom de havde mærket krogen.

Det blev selvsagt en dag med masser af aktion. Der var dog ingen store imellem, men 32 gedder i hånden og mange mistede var jo helt klart godkendt.

Søndag var jeg tidlig på færde og prøvede først en ny plads. Vinden var henover natten tiltaget til 10-12 meter/sek, og så er det hård arbejde at flytte båden mod vinden, så en plads i læ var ikke så dårlig.
Bugten var fin og gav også tre fisk, men det trak alligevel i mig for at prøve lørdagens plads, så efter et par timer skiftede jeg.

Her var vinden meget i spil, men det gik lige at fiske sivkanten sydover. Første gedde huggede hurtigt og var endnu en af de mindre fisk, så jeg var efterhånden overbevist om, at pladsen kun holdt de små. Men den opfattelse blev der hurtigt ændret på, da den næste huggede, for det var tydeligvis en af de store.
Jeg fik den forholdsvis udramatisk hen, hvor jeg havde sat båden i og kunne kane den ind til afkrogning, opmåling og fotografering. Målebåndet viste 90 cm.

Fik yderligere 6 gedder inden den tiltagende vind gjorde fiske og ikke mindst sejlads til en mindre fornøjelse, så godt mæt af geddefiskeri gik turen tilbage til Sjælland først på eftermiddagen.

• Kommentarer(2)//www.kystdage.dk/#post259

Året har 16 måneder

NovemberOprettet af Henning Pedersen man, november 10, 2014 20:41:24

I 1986 skrev Henrik Nordbrandt dette digt:

November, december, januar, februar, marts, april, maj, juni, juli, august, september, oktober, november, november, november, november.

Dermed fik han sagt sin mening om måneden november, som for ham var indbegrebet af alt det, han ikke kunne lide i Danmark: Regn, gråvejr, mørke. Han valgte derfor også at slå sig ned i Tyrkiet.

Jeg er helt sikker på, at Henrik ikke var kystfisker, for så havde han sikkert haft et andet forhold til november.

Jeg er født i november og havde derfor allerede som barn et godt forhold til måneden, og det har jeg fortsat, om end af andre årsager.

Netop hjemvendt fra tre dages geddefiskeri i skærgården i Blekinge er det med gode novemberbilleder på nethinden.
Fredagen startede netop med gråvejr, men i en form, hvor sollyset brød svagt igennem og skabte alle tænkelige nuancer i gråt hen over Almös landskab med træer, sten og vand.

Vinden var svag fra nord og nordøst, og det skulle ifølge de sagkyndige betyde dårligt fiskeri. Det startede også stille ud, men jeg fik alligevel hilst på otte gedder, som ikke kendte sagkundskabens teori. Den største var et smukt eksemplar på 92 cm.

Hjemme på vandrerhjemmet i Ronneby var der om aftenen godt selskab med Christian, Hans og Jonas fra Fyn, og da vi var færdige med udveksling af en skøn blanding af holdninger, erfaringer og skrøner, var det blevet lørdag, så den dag blev det ikke til morgenfiskeri.

Lørdag var vinden gået i syd og sydvest, hvilket skulle give godt fiskeri, men det var dog ikke bedre end dagen før. Fik hilst på samme antal gedder, men den store manglede.
Sådan en havde Jonas haft på krogen på de andres tur, men den meterlange gedde stod desværre af helt inde ved land.

Søndag skulle nye pladser prøves, og en stækning på Sturkö blev affisket, mens solen brød gennem morgentågen, der lå henover et overdrev, hvor køerne græssede mellem træer og klipper. November viste sig igen fra sin smukkeste side, og et par gedder faldt for fluen.

Efter et par timer skiftede jeg til en anden plads, hvor vinden kom ind fra sydøst, og med den i ryggen kunne jeg fiske fra pontonbåden ind mod en længere strækning med rørskov. Her helt inde ved rørskoven stod gedderne usædvanligt tæt, og i løbet af de næste fire timer havde jeg 34 i hånden og desuden en række mistede. De var i det aggressive hjørne og var ikke blege for at hugge flere gange efter hinanden, selv om de havde smagt krogen. Der var mest tale om mindre fisk på 1-3 kg. Til sidst blev det næsten for meget af det gode, og mæt af fisk og gode oplevelser gik turen tilbage mod Sjælland.

Det var i øvrigt værd at notere sig, at det var små, mørke fluer, der virkede. Altså små efter geddeflue-målestok. Det har jeg det helt fint med, for de er hurtige at binde og lette at kaste med :-)

En enkelt gedde kom for øvrigt med hjem, for på et par morgensamlinger på skolen havde jeg underholdt de yngste klasser med film og historier om den grumme gedde, og i dag var det så tid til at se nærmere på bæstet. Tandsættet blev beundret, og i maven fandt vi både en lille fisk og en reje. Den slags gør skam indtryk, når man er 7 år gammel :-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post258

Bag ryggen på folk - 29/11 2009

NovemberOprettet af Henning Pedersen søn, november 29, 2009 20:32:15

Bølgerne fra i går havde lagt sig, og nu var vandet næsten helt fladt, da jeg traskede ned til mit hjemlige badekar på Sjællands nordkyst.

Her ændrer kysten sig ofte efter kraftig pålandsvind, men i år har ændringerne kun været til det bedre, og da der tilmed var højvande, var det helt oplagt at lægge fluen ud i det lange badekar på strækningen.

Det mente to andre fiskere på strækningen åbenbart ikke, for med risiko for at blive våde havde de kæmpet sig ud på første revle, hvor de med stort besvær gik og kastede med fluestang ud mod det mørke bælte, som de knapt kunne nå.

Man siger jo, at man ikke skal gå bag ryggen på folk, men her var det nu helt oplagt. Jeg så dem ikke fange fisk, mens jeg selv hyggede mig gevaldigt inde på det lave vand og stoppede med at tælle fisk, da jeg havde rundet de ti. Godt nok mest undermålere, men der var dog også et par fine fisk på den rigtige side af de 40 cm.

Selv havde jeg nu også mange folk bag ryggen, for sådan en søndag med smukt mildt vejr trækker folk til stranden. Jeg havde medbragt fluestangen, og når man går så tæt på land og fisker, kræver det en vis opmærksomhed med bagkastet, hvis man vil være sikker på at undgå at kroge en strandgæst eller hans hund.

Mange stopper op og snakker lidt om fiskeriet, ikke mindst når man har et par blankfisk hængene i bæltet. De fleste bliver overraskede, når man fortæller dem, at havørrederne svømmer rundt så tæt på land, og når man fortæller, at man faktisk kan se dem i overfladen med jævne mellemrum, bliver de noget skeptiske, og det virker ikke helt, som om de tror på én.
Hvis man så også fortæller, at man lige har set en sæl svømme forbi lige udenfor første revle, er de fleste stået helt af. Nej, sådan noget ser de i hvert fald aldrig, når de går tur ved kysten. Og det er sikkert rigtigt, men de ser jo heller ikke ud over vandet i timevis, som vi gør, når vi fisker. Til gengæld er det nok noget andet, vi ikke ser….derinde bag vores ryg ;-)

• Kommentarer(1)//www.kystdage.dk/#post166

Dagen derpå - 28/11 2009

NovemberOprettet af Henning Pedersen lør, november 28, 2009 20:12:57

I går stod den på den årlige julefrokost på arbejdspladsen, og selv om det ikke blev særlig sent, var kroppen stadig mærket af begivenheden, da jeg endelig ved 10-tiden kom ud af fjerene.

Tænkte derfor, at det nok ville være godt at restituere ved at tage en tur på kysten, så hovedet kunne blive blæst godt igennem. Faktisk er det også 14 dage siden, jeg sidst har været af sted, hvilket er helt uhørt på denne tid af året, men først skulle en sej omgang influenza overstås. Derefter levnede arbejdet ikke mange muligheder, og når de endelig var der, var vind og vejr på tværs.

Men i dag var der nærmest perfekt på den hjemlige strækning ved Liseleje. Vinden blæste fra syd, men en del gammel sø sendte bølger ind over første revle og skabte fin bevægelse i vandet, som tilmed var lige tilpas uklart. Der var desuden højvande, så det var helt oplagt at fiske det lange badekar igennem.

At der havde været gang i sagerne på strækningen i løbet af den sidste uge var tydeligt, når man kiggede på klitrækken, hvor bølgerne havde gnavet godt af den nederste del af klitten, så den nu stod som en stejl skrænt.

Efter en time fandt jeg de første fisk, og på de sædvanlige hotspots var der flere fisk. Men som sædvanligt for årstiden var det de små på 35-38 cm, der dominerede, og desværre var der ingen større fisk, der faldt for min kobberbasse.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post165

Fredag den trettende - 13/11 2009

NovemberOprettet af Henning Pedersen fre, november 13, 2009 18:41:26

Fredag den trettende….hvordan kunne det gå anderledes.

Lige nu har jeg kæmpet mig hen til computeren, hvor jeg har skænket mig et krus TE. Det ultimative tegn på at feberen har taget bolig i min krop. Kaffen smager dårligt, og jeg har absolut ingen appetit. Formår end ikke at tilberede den fine, blanke ørred, som jeg overlistede på morgenens tur.

Typisk! Endelig en fridag på en hverdag, og så vågner man, og et eller andet er ikke helt, som det skal være.
Men en aftale er jo en aftale, så ud i bilen og 20 km op ad Nordkysten, hvor Kurt og Stig venter. Det kan jo ikke være rimeligt, at de selv skal have hele arbejdet med at hive de ørreder på land.

Inden Stig når – lettere forsinket – frem til pladsen, har både Kurt og jeg fået bid. Min kommer med hjem til aftensmaden.

Der er også andet, der bider, for en frisk øst-sydøstlig vind sender kolde hilsner fra et sted i Østeuropa, og det er rigtig forbandet koldt for fingrene.

Efter et par timer, hvor der ikke har været flere bud efter fluen, går turen for mit vedkommende hjem i varmen. Og nu drikker jeg te! Jeg skal dårligt kunne sige, hvad den smager af. Den har samme farve som morgenurinen, dagen efter man har spist godt med ovnbagte rødbeder. Men den har én kvalitet: Den er varm J

“And now to something completely different”…..som de altid sagde i Monty Python:

Inden feberen helt tog over, var jeg lige rundt på nettet og tjekke diverse nyheder. På Ekstrabladets hjemmeside kunne jeg læse:

Bruger 80.000 skattekroner på portræt

Først drak han for 140.000 på 'studietur' - nu har borgmester Kaj Petersen spenderet 80.000 skattekroner på at få malet et selvportræt

Tænk! Jeg troede, at et selvportræt var noget, kunstneren malede af sig selv. Men den formastelige borgmester har måske selv været i gang med penslerne for derefter at stryge det fede honorar ;-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post164

Den omvendte verden - 3/11 2009

NovemberOprettet af Henning Pedersen ons, november 04, 2009 08:04:05

Det sker jo at jeg fisker en kystplads igennem og ikke ser, mærker, fanger nogen fisk overhovedet.
Alligevel tager jeg måske til pladsen igen dagen efter med en klar forventning om, at tingene har forandret sig, og der nu er fisk på pladsen.

Men hvis jeg har en superdag på en plads med mange fisk, og jeg næste dag tager til pladsen igen, har jeg derimod en klar forventning om, at alt er uforandret, og der stadig er fisk at hente. ;-)

Lørdag var jeg på tur med Lasse Karlsson og Silja Longhurst for at tage billeder til en kommende artikel til Sportsfiskeren. Vi fiskede på Sjællands nordkyst og havde et fint fiskeri. Mange fisk....de fleste selvfølgelig små, som det er typisk for årstiden.

Søndag morgen stod jeg igen på pladsen som den første. I dagens anledning havde fluestangen fået udgangstilladelse, for fiskene havde dagen før stået i et passende smalt badekar. Forventningerne var i top. Det skulle blive lige så let, som at tage slik fra småbørn.

Men efter at have fisket det 500 meter lange bælte igennem havde jeg ikke haft en enenste kontakt. Tre fisk havde vist sig, som om de lige ville fortælle, at de skam stadig var i området ;-)

Tirsdag eftermiddag blev der et par timer til overs, og jeg tog igen ud til pladsen igen. Hug i første kast og masser af fisk i løbet af de næste timer.

Endnu engang var det den omvendte verden. Spørgsmålet er så bare, om jeg skal springe over den planlagte tur i morgen tidlig, hvor jeg - hvis mønsteret fortsætter - kan se frem til dårligt fiskeri.

Pyt....jeg giver det nok en chance :-)

• Kommentarer(2)//www.kystdage.dk/#post163

Horkens død - 30/11 2008

NovemberOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 16:52:40

Søndag morgen stod jeg lige ved solopgang på den vestsjællandske kyst et stykke syd for Kalundborg. Pladsen havde giver godt med fisk et par uger før og skulle derfor prøves igen.

Forholdene var nærmest perfekte med en svag pålandsvind, der gav lidt røre i vandet, men efter et par timers fiskeri måtte jeg konstatere, at der tilsyneladende ikke var nogen ørreder. Det samme resultat kom to andre fiskere til, og de havde endda fristet fiskene med regnorm. Noget de ellers sjældent siger nej til, men er der ingen fisk, hjælper det jo ikke noget.

Men der havde været fisk på pladsen. Mange endda og af en art, jeg aldrig tidligere har set på kysten.

Blog Image
Da jeg ordnede noget ved grejet og sad på knæ på stranden, opdagede jeg en lille død fisk på 5-6 cm. Det var umiskendelig en hork, som jeg har fanget mange gange som dreng i Gudenåen. Jeg kiggede mig lidt rundt og kunne hurtigt samle 7-8 artsfæller, lige så døde som den første. Lidt længere henne ad stranden lå de i bunker. Der var vel mindst et par hundrede.

Hvordan mon en ferskvandsfisk som horken var havnet her? At de var døde, var der vel næppe noget at sige til. Lidt nord for fiskepladsen løber et lille kanalagtigt vandløb ud. Måske stammer de derfra, men vandløbet er så beskedent, at jeg tvivler på det.

Måske er de trukket ud fra Halleby Å i en stor stime. Ude i Storebælt er de så døde og derefter drevet 15-20 km nordpå med strømmen og derefter skyllet på land. Ikke godt at vide, men i hvert fald har det været en ren selvmordsaktion at skifte det ferske vand ud med Storebælts saltvand.

Jeg fortsatte senere fiskeriet på en plads lidt nordlige og efter fem timers ihærdigt fiskeri, blev jeg ”belønnet” med en undermåler. Måske var forholdene for perfekte ;-)

• Kommentarer(1)//www.kystdage.dk/#post83

Svinagtig mange fisk - 23/11 2008

NovemberOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 16:50:48

”Der kan være svinagtigt mange fisk”. Sådan lød en forbundsinstruktørs beskrivelse af nogle kystpladser på Samsø, da Lars og jeg var med instruktørerne til stormøde for nogle år siden. Nu stod vi så på øen midt i Kattegat og skulle prøve kræfter med de mange fisk, som vi så frem til at finde.

Med vores feriebolig på selve fyret ved Vesborg var det selvfølgelig naturligt at tage udgangspunkt på sydkysten, men det var nu stort set også den eneste fiskbare strækning denne weekend. Vinden var først vestlig, drejede så mod nordvest for at slutte i nord. Selv om vi stadig skrev november, var vinden bitterlig kold, og om natten var der 3-4 frostgrader.

Blog Image

Vestenvinden havde plumret vandet godt til, så efter et kort forsøg ved selve fyret, kørte vi i stedet til Besser Rev. Her var vandet lidt klarere, men vi kom ikke langt ud ad revet. Vinden havde presset masser af vand ind i Stavns Fjord, og det ville nu gerne ud igen ved Draget. Her er der som regel til at vade over, men denne dag var det forvandlet til en rivende strøm, der absolut ikke var til at spøge med.
Vi fiskede lidt i området og kørte derefter til en plads syd for Ballen, hvor der også var lidt læ og nogenlunde klart vand, men desværre ikke skyggen af fisk. Som så mange gange før grinte vi lidt af bemærkningen om de ”svinagtigt mange fisk”.

Næste dag forsøgte vi os på sydsiden, hvor vandet var klart et stykke øst for fyret. Jeg fik først en undermåler, og Lars havde en efterfølger, men det var først, da vi havde vandret næsten 3 km østover og havde fået skoven ved Brattingborg i ryggen, at Lars endelig fik en god fisk. Han fik den på land, og vi målte den fine blankfisk til 57 cm. Dagen var reddet, og vi fik frisk fisk til aftensmaden.
Lars fik en målsfisk mere, og jeg havde et hug på tilbagevejen, men mere skete der ikke.

Blog Image

Søndag formiddag kunne vi lige nå nogle timers fiskeri. Morgenkulden holdt os inde til midt på formiddagen. Vinden var nu aftaget, vandet var faldet markant og var nu klaret helt op.
Nu kendte vi jo strækket og vandrede målbevidst ned til området, hvor vi havde set de første fisk dagen før. Selv om vandet var faldet, lagde jeg de første kast næsten helt parallelt med land lige i yderkanten af et smalt badekar. Allerede i andet kast kom hugget kun 7-8 meter fra land, og det var tydeligvis en fin fisk. Den kom dog ret hurtigt hen til mig, hvor den stod og slog med hovedet et par meter foran mig. Det var en fin fisk på 2-3 kg, men pludselig røg den af. Med bøjet hoved måtte jeg konstatere, at den var løbet med fluen, som i øvrigt var en kobberbasse.

Lars fortsatte langt ned ad strækning, mens jeg surmulende blev i området, hvor jeg havde mistet den store. Ikke fordi jeg troede, den ville finde på at hugge igen, men måske var der andre i området.
Det var der heldigvis, og en fin fisk midt i fyrrene kom på land. Børsteormene nærmest væltede ud af munden på den, så en lokal sværmning var åbenbart i gang. Endnu en fisk omkring målet huggede, men så skete der heller ikke mere.
Lars kom tilbage og havde ikke fået noget ud af den lange travetur. Vi sluttede fiskeriet og blev enige om, at det nok var værd at prøve en anden gang, for der var da gode fisk, selv om der ikke netop var ”svinagtigt mange”.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post82

Løvfaldstur - 16/11 2008

NovemberOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 16:47:32

På en søndag hvor et lavtryk sendte hård vind og iskolde byger ind fra vest, var det lidt af en udfordring, vi stod overfor. ”Vi” var Lars Juel Hansen, Mark Hansen og undertegnede, som var guider på en kysttur arrangeret af Danmarks Sportsfiskerforbund. Interessen for turen havde været overvældende med over 40 henvendelser. Der var dog max. plads til 20 deltagere, og trods det voldsomme vejr var alle 20 mødt frem på den forblæste motorvejsparkering syd for Holbæk, som dannede udgangspunkt for turen.

Dagen før havde jeg prøvet kræfter med vindsiden af fjorden på en strækning, hvor bølgerne ikke bliver så store. Jeg måtte imidlertid opgive fiskeriet, for der var hurtigt ålegræs på krogen i hvert eneste kast.
Vi kunne derfor hurtigt blive enige om, at det måtte blive vestsiden af fjorden, der skulle prøves. Opdelt i tre hold kørte vi ud til nogle af de få pladser, hvor der overhovedet kunne fiskes.

Blog Image

Jeg havde fået ansvaret for 7 mand, som gerne ville prøve at fiske med bombarda og flue, så efter lidt snak om grej og mulighederne på pladsen, gik vi gang med fiskeriet i en fjord, der ikke helt lignede sig selv. Vandstanden var nemlig meget høj, og de sædvanlige småøer på pladsen var helt oversvømmede. Ikke nødvendigvis et problem, tværtimod kom nogle normalt alt for lavvandede områder pludselig i spil.

I andet kast var der hug, men den blev desværre ikke hængende. Det kunne ellers have været en fin start.
Jeg måtte vente en times tid, inden det lykkedes. En undermåler røg af helt inde ved støvlerne. Lidt senere var der hug igen. Fisken var lige omkring mindstemålet, men den var tydelig farvet trods sin beskedne størrelse, så den røg selvfølgelig tilbage i havet. Det samme med de næste, som heller ikke kunne nå op på de 40 cm.

To af deltagerne havde luret mig kunsten af og fik også mindre fisk på land. De store så vi ikke rigtig noget til, og da vi kom tilbage til udgangspunktet midt på eftermiddagen, kunne de andre berette om tilsvarende resultater.

Så var der mere kød på den fisk, Per havde med til indvejning i klubben lidt senere. En smuk blank havørred på 4,4 kg, som han havde overlistet på kobberbasse og bombardaflåd på den østlige side af Sjælland, hvor vinden heller ikke havde været noget problem. Måske man skulle prøve der næste gang. Per vil sikkert gerne være guide ;-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post81

Rette tid og sted - 8/11 2008

NovemberOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 16:45:56

Da jeg satte mig til rette i bilen for at køre hjem tværs over Sjælland, slog det mig i al sin enkelthed og banalitet, hvor vigtigt det er at være på rette sted på rette tid, hvis man vil opleve godt fiskeri.
Jeg havde fisket strækningen på 4-500 meter igennem fra kl. 8 til 12 og fanget 14-15 fisk med de største på 48 cm og 61 cm. Mange hug, mange følgere, masser af liv i vandet. Efter en frokostpause oppe ved bilen fiskede jeg strækket igennem igen. Det kunne gøre hurtigt denne gang, for ikke en fisk viste sig, fulgte efter eller huggede. Der var totalt dødt!

Da slog det mig, at var jeg først ankommet kl. 13 i stedet for kl. 8, så ville meldingen til vennerne have været, at fiskeriet havde været elendigt, og der var dødt på pladsen. At komme til en plads, hvor der absolut ikke sker noget, har jeg jo oplevet mange gange før. Men hvor mange gange ville jeg have oplevet fint fiskeri, hvis jeg var kommet nogle timer før… eller måske var blevet nogle timer mere? Svaret blæser i novembervinden!

Blog Image

Om fredagen havde jeg fisket på den hjemlige strækning af nordkysten og kun set en enkelt fisk. Som sædvanligt var fiskeriet svært efter nogle dage med fralandsvind. Jeg valgte derfor at tage til Vestsjælland om lørdagen. Normalt ville jeg nok vælge Røsnæs i sydlig vind, men vinden var ikke så kraftig, så jeg valgte i stedet en plads på Storebæltskysten, hvor vinden kom ind fra siden og skabte lige tilpas liv i vandet. Små krappe bølger, men ikke værre, end man sagtens kunne fiske strækningen. Der bliver selvfølgelig hverken flere eller færre fisk, fordi vinden blæser og laver bølger på vandet, men de fisk, der måtte være på pladsen, er ofte lettere at få til at hugge.

Pladsen er lettilgængelig med parkeringsplads helt ude ved kysten. Det plejer at være ensbetydende med mange fiskere, men ikke denne dag. Der kom en enkelt mere, mens jeg var der. Han kørte igen efter en times tid, og derefter havde jeg alle herlighederne for mig selv. Måske netop på grund af vinden og bølgerne.

Den første tur ned ad strækket gav hurtigt tre undermålere, men lige før et lille rev fulgte flere større fisk efter fluen. Den ene, som var pænt stor, gik direkte til angreb på bombardaflåddet lige foran mine fødder. Fluen fik den desværre ikke øje på. Jeg fiskede videre og fangede flere undermålere, men vendte et par gange tilbage til stedet, hvor den store havde fulgt efter. Det gav endnu et par undermålere, men ingen kontakt med den store.

Til sidst opgave jeg stedet og fiskede videre ned ad strækningen. Måske havde fiskene blot flyttet sig, for et stykke efter revet kom der gang i sagerne. Der var meget drivende ålegræs i vandet, så jeg havde sat to fluer på forfanget i håb om, at i det mindste kun den ene fangede ålegræs. Den første flue var en orange sag, som min gode ven Per havde foræret mig nogle dage før. ”Svinet” kalder han den. En halv meter efter den kom så en lille kobberbasse.

Den første fisk valgte kobberbassen. Den kom på land, blev målt til 41 cm og røg med hjem til gryderne.
Det var den nok ikke kommet, hvis jeg havde vist, at der kort tid efter huggede en fisk, der var en hel del større. Den valgte også kobberbassen og fik bremsen på mit nye Stella-hjul til at synge en dejlig sang. Efter en fin kamp kunne jeg dog kane den ind, og med et godt tag om halen kunne jeg bære den helt ind på det tørre. Her blev den målt til 61 cm, og jeg var ganske enkelt nødt til at ringe til Per for at fortælle ham om mine bedrifter, og ikke mindst at to fisk i træk havde valg kobberbassen frem for hans orange ”Svin”.

Blog Image

Den næste fisk, der huggede, forbarmede sig over ham og huggede på Svinet helt inde foran mine fødder. Jeg tænkte, at den nok ikke havde fået særlig godt fat og valgte at lade det briste eller bære og lagde pres på den for at få den hurtigt ind. Det lykkedes, selvom den sad helt yderligt, og oppe på stranden kunne jeg måle den til 48 cm.

Jeg fortsatte fiskeriet lidt endnu og fik et par undermålere mere. Derefter gik jeg tilbage til bilen for at få noget mad og drikke.

På vej hjem lagde jeg vejen indenom Lars, som gav en kop kaffe. Lars havde ikke været ved kysten, da fruen var på weekendkursus, så opgaven med at passe sønnen på ét år lå helt og aldeles på hans skuldre.
De er søde, de små, men alligevel var jeg ikke helt ked af, at mine piger efterhånden er blevet selvkørende i enhver forstand. Det giver i hvert fald noget mere fisketid, hvis man ellers kan lade være med at involvere sig i en masse andre ting. Lige pt. går det meget godt!

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post80

En kold morgen - 2/11 2008

NovemberOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 16:41:26

Nattefrosten havde afsat et tykt lag is på bilruderne denne morgen i starten af november. Vinden var heldigvis svag, og fremme på nordkysten kunne jeg nemt fiske ned ad den hjemlige strækning i en morgenkulde, der var hård ved fingrene.

Blog Image

Et glimt af noget hvid og et plask et stykke henne. Ingen måge steg til vejr, så det var nok fisk, men udenfor kastevidde i første omgang.
To mand fiskede udenfor en bølgebryder. De fiskede med spin, men havde samtidig to stænger med agn ude på bunden. De var efter forholdene temmelig letpåklædte. Måske derfor de forsvandt efter en halv time.

Der er ingen badekar helt inde under land på denne del af strækningen i år, men fiskene plejer jo at søge tæt mod land, så et kast blev lagt helt parallelt med land lige i kanten af det mørke bælte. Der var hurtigt kontakt, men den blev ikke kroget. Et par kast efter fulgte en pæn fisk efter, men huggede ikke.
Lidt senere var der hug længere ude og et par undermålere kom ind. Endnu en pæn fisk nøjedes med at følge efter, og da en ny fisker var på vej ud i vandet, valgte jeg at trække længere ned ad strækket for at se, om der var dannet nye badekar længere nede.

Det var der! Et langt fint bælte helt inde ved land, præcist hvor der også tidligere år har været mørk bund. Jeg fiskede det igennem, men mærkede ikke noget som helst, men hvis ikke sandet lægger sig igen, skal det nok give fisk i løbet af de kommende uger.

Fisk var der heller ikke på tilbagevejen. I hvert fald ikke før jeg manglede 50 meter ned til en anden fisker. Her huggede tre undermålere hurtigt efter hinanden på kobberbassen. Han fik også en undermåler på sit store blink, og vi talte lidt om fiskeriet.

Uden de store forhåbninger om at få større fisk fiskede jeg videre på den anden side af manden, og efter få kast kom der et godt hug. Fisken tog et par korte udløb, men gemte ellers kræfterne til den var helt inde ved land. Her fulgte en 15-20 mennesker på søndagsstrandtur den sidste del af fighten. Fisken kom sikkert op på land og blev behørigt beundret. ”Ih, sikke en flot laks”, som en ældre dame sagde om den 53 cm lange havørred.

Blog Image

Faktisk havde vi en lille klubkonkurrence med vores naboforeninger denne søndag, men et hurtigt blik på uret fortalte, at der var et kvarter til indvejningen i Helsinge, så den førsteplads måtte andre tage sig af :-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post79

Dykkere på fisketur - 22/11 2004

NovemberOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 10:21:34

Solen skinnede, og det var ikke den koldeste dag i november, men alligevel var det med en vis gysen, vi observerede de to dykkere, som også var taget på fisketur i Isefjorden den dag.Bevæbnede med små harpuner forsøgte de at fange fladfisk, men denne dag havde de dog ikke held med det.

Blog Image

Til gengæld havde Lars - ganske som han plejer - held til at fange et par havørreder på sin elskede "Kobberbasse".

Dykkerne fortalte, at de tit observerede havørreder, når de var på fiskeri efter fladfisk. Det var i øvrigt ikke usædvanligt, at de fandt store pighvar og slethvar her i den nordlige del af fjorden.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post21

Øjenkontakt med en anden fisker - 13/11 2002

NovemberOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 10:18:13

Har man fisket meget ved kysten, kender man fænomenet. Pludselig dukker en sort ”bold” op i overfladen. Efter er stykke tid forsvinder den igen og dukker op tættere på dig. Det er en sæl. Den er tit nysgerrig og skal lige hen for at se, hvad du er for en størrelse, og pludselig har man øjenkontakt med en anden af kystens fiskere.

Blog Image

Sælen er en del af den natur, vi færdes i, når vi fisker ved kysten, og det er da kun godt, at vi ser den. I perioder er det måske på hver tredje tur, andre perioder sjældnere. Bestanden har gennem årene svinget en del først og fremmest på grund af sygdomsepidemier.

Andre strandgæster får sjældent øje på sælerne, men fordi man som lystfisker hele tiden har blikket på vandet og netop holder øje med alt, hvad der bevæger sig, får vi let øje på dem.

Mange har den opfattelse, at de lige så godt kan indstille fiskeriet, når der en sæl i farvandet. Det er nu ikke mit indtryk, at den formår at skræmme samtlige fisk væk. Den tager da sikkert også ørreder, hvis den kan komme til det, men mon ikke det er andre arter, der er vigtigere for den?!