Kystdage

38 af de grønne og en enkelt sortstribet

FebruarOprettet af Henning Pedersen søn, februar 28, 2016 15:40:05

Østersøen lå stille hen over stenrevene ved Skillinge, da jeg ankom til den sydsvenske kyst lidt i syv om morgenen i fredags. Det sidste stykke kørte jeg lige i dæmringen og fik da også hilst på elgen, der krydsede vejen, heldigvis 100 meter fremme. Havørreder fik jeg derimod ikke hilst på i løbet af de næste knap fem timers fiskeri, inden turen gik tilbage til Sjælland.

Tilbage i Frederiksværk ringede Rino og fortalte om mange ørreder på en af de lokale pladser. Han var på vej derud, og selv om jeg var godt brugt efter den lange tur til Sverige, lokkede det mig alligevel af sted. Resultatet blev en enkelt undermåler.

Lørdag var spørgsmålet så, om der skulle satses på den lokale plads, eller der igen skulle brændes noget brændstof af. Henrik ville gerne af sted efter brakvandsgedderne, og da vejrudsigten så lovende ud med plusgrader og svag vind, lod jeg mig lokke med.
Vi var ikke specielt tidligt af sted, da fiskeriet de sidste gange har været klart bedst op ad dagen. Vi var derfor først på vandet kl. 10.30 og fik ret hurtigt et par gedder, så det tegnede lovende. Men måske er vi blevet forvente med at fange mange fisk, i hvert fald var vi ikke helt tilfredse, da vi ved 14-tiden havde fanget 6-7 stykker hver. Der havde dog været flere gode fisk imellem. Jeg fil bl.a. en fin fisk på 90 cm.

Vi valgte derfor at skifte til det område, hvor Rino på sidste tur havde fået både havørred og gedde.
Havørreder så vi nu ikke noget til, men da jeg fik to gedder på de første tre kast, var stilen lagt for de næste to timers fiskeri. På et tidspunkt havde Henrik gedde på syv kast i træk. Ikke alle blev hængende, men da vi sluttede, havde Henrik haft 18 gedder i hånden, mens jeg nåede 20.

Som sagt fik vi ingen havørreder, men dagens sidegevinst var en rigtig flot aborre, som tog min flue mellem alle gedderne.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post271

Mange gedder og en modig havørred

FebruarOprettet af Henning Pedersen tor, februar 25, 2016 09:58:56

Vejrudsigten sagde sol, 4-5 grader og vestenvind på 6-8 msek, dog lidt stigende midt på dagen.
Vi var på det brakke geddevand kl. 9, og vinden levede helt op til forudsigelserne, ja faktisk lidt mere end det. Middelvinden var nok 8 msek, men vindstødende var temmelig kraftige, og det var hårdt arbejde at ro pontonbådene om på pladsen.

De første timer skete der ikke meget. Vi fik et par gedder hver, og da jeg satte i vandet igen efter en pause ved middagstid, var det med en forventning om, at vi nok ville stoppe hurtigt og komme hjem i varmen.

Men så begyndte de grønne bæster at vise tænder, og de næste timer havde vi rigtig mange gedder oppe til tandeftersyn. Som sædvanligt mest fisk på 60-80 cm.

Da vi sluttede kl. 14.30, havde jeg fået 20 gedder, men Rino havde fået 13. I tilgift sluttede han af med at fange en modig havørred, der havde vovet sig ind i geddevandet. Det overlevede den så heller ikke, men altså ikke på grund af gedderne.

Turen gav også en anden flot oplevelse. Kun et par hundrede meter fra mig gik havørnen ned mod vandet helt inde ved rørskovskanten og tog en fisk, som den dog slap igen. Derefter svævede den længe hen over området. Imponerende syn!

• Kommentarer(3)//www.kystdage.dk/#post270

Kolde fødder og kolde gedder

FebruarOprettet af Henning Pedersen tir, februar 16, 2016 08:55:13

Da jeg i går kørte syd på mod brakvandsgedderne, var jeg tæt på at få kolde fødder. Var forholdene nu faktisk til at sidde derude i en lille pontonbåd? Ville det ikke blive alt for koldt med en frisk nordenvind og var vandstanden ikke for høj?

Da jeg kørte hjemad havde jeg fået kolde fødder. Eller rettere: En kold fod. Efter et par timers fiskeri kom nemlig den – desværre – velkendte fornemmelse af kold vand, der langsomt siver ind. Under en tur på land blev foden besigtiget og ganske rigtigt: Den inderste sok var tæt på gennemblødt. Årsag var også til at se: Slid fra svømmefødderne på støvlen havde lavet et hul, så nu skal der lappes.

Men hvad med gedderne? Skulle jeg være blevet hjemme i varmen? Tja, efter knap en times fiskeri, havde jeg ikke set eller mærket noget, og tanken om en nultur begyndte at presse sig på, men så gav den næste time fem gedder. Solen var kommet frem, og måske var det en medvirkende faktor. I hvert fald gav det sidste drev ned over området 13 gedder mere, og pludselig var det en godkendt dag.

Men da var venstrefoden også fyldt med koldt brakvand, så trods de gode takter blev det afslutningen på en dag, hvor vandstanden var høj, vinden frisk og fødderne kolde.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post269

Brunt vand

FebruarOprettet af Henning Pedersen tor, februar 11, 2016 21:43:10

Vejrudsigten sagde svag til let vind og temperaturer på 3-5 grader. Desuden tørvejr med lidt sol ind i mellem. Vandstanden ville være noget over middel og stigende i løbet af dagen, men ikke ekstrem høj.
Forholdene så altså ud til at være optimale til en brakvandsgeddetur i dag, men der var lige en faktor, man desværre ikke kan blive informeret om på nettet, nemlig sigtbarheden i vandet.

Fremme på pladsen kl. 8.15 fik jeg rigget pontonbåden til, og det var først, da jeg satte den i vandet, at det gik op for mig, at de foregående dages vind havde sat sine spor. Vandet var brunt, og da jeg kom ud på vandet, kunne jeg end ikke se mine svømmefødder 20 cm nede i vandet.

Vi har været på pladsen før i lignende forhold, og der lykkedes det faktisk Tom at fange syv gedder, så det skulle selvfølgelig have en chance. Efter at have roet en længere strækning kom jeg over, hvor der havde været lidt læ for vestenvinden, og her var vandet noget renere. Her plejer der bare ikke at være nogen gedder, så jeg roede en kilometer mere og kom helt ind i bunden af pladsen, og her var forholdene heller ikke helt umulige.

Efter en halv times fiskeri kom så den første fisk, og i løbet af de næste tre timer fik jeg i alt 15 gedder. Den sidste var en rigtig fin fisk, der målte omkring 90 cm. Den var kroget rigtig dybt, så jeg måtte trække krogen bagud gennem gællen. Den ene hånd havde jo godt fat i gællen, og den anden skulle så klare resten, og det klarede den ikke så godt. Da jeg ville finde en lille tang til at klippe forfanget over med, smutte den lange krogløser tang ned ved siden af sæden og videre ned i vandet.

Det blev derfor dagens sidste fisk, for tanken om at bruge de bare hænder til at fjerne kroge med var ikke så indbydende. Tror jeg skal have bundet en snor i den næste krogløsertang ;-)

Jeg fik desværre ikke noget billede af gedden, da kameraet selvfølgelig skulle løbe tør for strøm lige på det tidspunkt. Alligevel en fin tur, der gav mere end jeg havde ventet, forholdene taget i betragtning.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post268

Masser af gedder

FebruarOprettet af Henning Pedersen man, februar 08, 2016 10:48:57

I november og december blev det til mange ture ned til brakvandsgedderne på Møn og Sydsjælland, men så blev det først vinter med isdække og siden hård blæst, så derfor ingen ture i januar, men i lørdags så det endelig ud til at være muligt igen.
Forholdene tegnede lovende, men der var dog noget højvandet, hvilket kan være en ulempe på nogle af pladserne, så det afgjorde pladsvalget i første omgang: Vi valgte den ”sikre” plads.
Efter 1½ time med et enkelt forsigtigt hug til fire mand, måtte vi sande, at intet er sikkert i denne verden, og Henrik og jeg kørte videre til den – i højvande – usikre plads. Rino fulgte senere efter, mens Mads skulle hjem til andre gøremål. Da Rino nåede frem og ringede for at høre nyt, kunne vi heldigvis fortælle om geddefangst.

Og så gik det stærkt. Da jeg tog en pause på land efter 1½ times fiskeri, havde jeg haft 18 gedder i hånden, og de næste knap to timer gav yderligere 12. De andre nåede også over 20 gedder, der stort set alle lå på 60-80 cm. Henriks på 90 cm var en fin undtagelse.

Man tænker tit på geddefluer, som kæmpefluer med masser af materialer. Sådan behøver det ikke at være. I hvert ikke der, hvor vi fisker efter gedder. Mine 30 gedder blev fanget på de to fluer på billedet. Ganske lidt rødt og hvidt flash, det er det hele. Den ene flue havde dog nok en del mere materiale på, inden den kom i nærkontakt med gedderne.

Søndag tog Henrik og jeg igen turen sydpå. Vandet var steget endnu mere, men nu vidste vi jo, at der var fisk i farvandet. Vi fik også hurtigt nogle stykker, men derefter døde det ud i en times tid. Der kom dog gang i tingene igen, og vi fik henholdsvis 10 og 14 gedder i hånden, med Henrik som dagens topscorer. I tilgift fik han en rigtig flot aborre op ca. 45 cm.

Nu holder jeg godt øje med vejrudsigten. Det ser lovende ud for midtugen. Måske du skal med? Se under ”Guidede ture i pontonbåd” i menuen til højre.

Rino har lavet lidt video fra lørdagens tur. Se den her: https://www.youtube.com/watch?v=3XT6AL8h0lI&feature=youtu.be

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post267

Bag ryggen på mig

FebruarOprettet af Henning Pedersen tir, februar 02, 2016 13:26:42

Mandag morgen stod jeg tidligt op og kastede mig ud i morgentrafikken, men overvejende i modsat retning af de fleste, der skulle af sted på job.

Målet var Lammefjorden, og planen var at få nogle timers fiskeri i stille vejr, inden det næste lavtryk forventedes at drive ind over Sjælland ved 11-tiden.

Den del af planen gik fint. Det blev til knap tre times fiskeri, inden regnen begyndte. Knap så fint var det, at ikke ørreder havde lyst til at tage fluen, selv om de jævnligt viste sig i vandet.

Fremme på pladsen viste det sig, at jeg ikke var den eneste, der havde fået samme ide. Vi var fire mand, og den ene gjorde mig selskab ude på vandet i en flydering. Jeg så ingen fisk, og tilsyneladende var der ikke nogen, der fangede noget. Efter en time forsvandt de øvrige, der sikkert havde arbejde at passe, og jeg havde pladsen for mig selv. Vandet var faldet, og der begyndte at strømme meget ferskvand ud fra kanalen. Og pludselig var der fisk, der viste sig i overfladen, men efter et par timer måtte jeg sande, at jeg ikke kunne få dem til at tage noget som helst.

Da jeg om aftenen tjekkede facebook, blev jeg derfor noget overrasket, da der var en fyr, som skrev, at han samme morgen på samme plads havde fanget fem fisk, fire små og en stor nedgænger. Billedet viste, at det var samme sted og den samme flotte solopgang, som jeg selv havde fotograferet. Jeg har ikke grund til at tro, at det skulle være forkert, men undrer mig blot over, at det havde forbigået min opmærksomhed. Jeg var nok så optaget af at fiske, hvor jeg fik fisk sidst, da jeg ikke bemærkede, hvad der skete bag mig.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post266

Ved iskanten

FebruarOprettet af Henning Pedersen tir, februar 26, 2013 20:17:26

I dag sneg temperaturen sig op på tre plusgrader, og solen skinnede pænt hen over fjorden, men spejlede sig også i den sidste is, der beklageligvis dækker en af mine foretrukne forårspladser.
Mens jeg stod og betragtede det stille vand langs iskanten, svømmede en masse fugle rundt og gjorde det lidt svært at se, om der også var fisk, der brød overfalden. Netop som jeg ville gå, så jeg noget ud af øjekrogen, der fik mig til at stoppe op og kigge videre. Og ganske rigtigt: Lidt senere blev overfalden brudt to gange af noget, der helt sikkert var fisk og ikke fugl.

Således opstemt gik jeg videre med dagens opgave, der bestod i at finde et passende plastmateriale, der kan bruges til en ny ”linekurv” på min pontonbåd. Det endte med en bademåtte hos Jysk og hjemme lå der en kuvert i postkassen med silikonepigge købt hos Flexi-stripperens far, Bjarne Fries i Randers.
I løbet af en times tid fik jeg monteret piggene og fastgjort den tilpassede måtte på den venstre ponton.

Om det virker efter hensigten, må en afprøvning i praksis afgøre. Måske er materialet for blødt, men hva’: Det plejer jo være sådan med flueliner, at de hænger fast i alt muligt og umuligt …. især når de ikke skal :-)

Tænkte undervejs i processen, at det ville være ganske rart og en merbetaling værd, hvis en velfungerende lineopsamlingsløsning var en del af pakken, når man købte en pontonbåd. Fangede du den, Lars?

Nå, men nu mangler så bare, at den sidste is forsvinder, og der er sammenfald mellem fritid og passende vind, så den opsparede fisketrang kan blive forløst. Vejrudsigten for den kommende weekend ser ikke helt godt ud, men man har vel lov at håbe, at meteorologerne lever op til deres rygte og tager fejl.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post245

Et lille rødt håb

FebruarOprettet af Henning Pedersen ons, februar 08, 2012 20:36:40
I begyndelsen af januar havde vi grøn vinter med dagtemperaturer omkring 5 grader, og der var absolut intet, der tydede på, at vi skulle få en rigtig kold vinter.

Så trods de sidste par års oplevelser med kulde og dårligt fiskeri på Bornholm, besluttede jeg at satse på endnu en vinterferie på klippeøen.

Denne gang kunne det bestemt ikke gå galt!

Jeg fik fat på min gode ven Anders, som bor i Arnager og har et fint sommerhus på Øster Sømark i gåafstand af en af de fine pladser. Vi fik lavet en aftale og færgebillet til nedsat pris og uden ret til afbestilling blev købt ..... og så kom kulden!

Siden har vi haft hård frost, og der har kun været blå farve på temperaturkurven, når man kiggede ind hos DMI. Samtidig er vandtemperaturen nu dykket ned på 1-3 grader, så det tegner ikke så godt.

Men så for et par dage siden tændtes et lille rødt håb. Minsandten om der ikke var udsigt til dage, hvor temperaturkurven blev rød i det mindste i dagtimerne.

Den prognose holder heldigvis stadig, omend den kun lige netop sniger sig over frysepunktet.

I morgen begynder nedpakningen af udstyr, og lørdag går turen østpå med en lille forhåbning om at fange lidt havørreder. Det er efterhånden også længe siden.

Nå ja, jeg glemte lige en detalje: I nat lover de snestorm med kuling og fygning på Bornholm, så det er næsten, som det plejer at være.

Se bare dette billede fra forrige års tur:

• Kommentarer(2)//www.kystdage.dk/#post227

Helt hen i vejret - 11/2 2011

FebruarOprettet af Henning Pedersen fre, februar 11, 2011 20:44:19

Hvorfor kan man aldrig stole på meteorologerne? Hvorfor tager de ikke planmæssigt fejl i deres prognose, netop nu hvor jeg har brug for det?

Hele ugen har jeg set frem til en uges vinterferie, hvor de sidste fire dage skulle tilbringes på Bornholm med en fiskestang i hånden. Men allerede for fem dage siden forudsagde vejrprognosen, at den røde temperaturkurve ville blive kold og blå i løbet af lørdagen. Min første tanke var, at det jo så fint ud, for meteorologerne ville sandsynligvis tage fejl, så det ville nok ende med plusgrader og fint fiskevejr. Et par dage efter var kurven stadig blå og nu ikke blot lørdag, men også de efterfølgende dage. Og nu her fredag er kurven bare blå for alle de kommende dage. Læg hertil, at vinden bliver en kold østenvind på 10-13 meter pr. sek.

Mine trollingture med Anders hænger med andre ord i en tråd så tynd som et 0,13 mm forfang, og min tro på den meteorologiske videnskab har lidt et afgørende knæk: Tænk, skal man nu ligefrem til at stole på dem.

• Kommentarer(1)//www.kystdage.dk/#post209

Årets første - 28/2 2010

FebruarOprettet af Henning Pedersen søn, februar 28, 2010 19:41:27

Endelig et par dage med plusgrader og vind fra den rigtige retning.

Lørdag blev grejet derfor samlet sammen, og de nybundne fluer sat i æsken. Kursen gik til den hjemlige strand, hvor der stadig var de samme fine badekar som i efteråret.

Stranden myldrede med folk med forårsfornemmelser på vandring langs vandet, og en flok kajakker lagde ud fra Liseleje og sejlede i konvoj langs første revle østpå mod Tisvildeleje.

Termometeret viste en vandtemperatur på 0 grader, så forventningerne var absolut i bund. Måske var det derfor ørreden måtte hugge tre gange, før jeg endelig vågnede op og fik strammet linen op.

Fisken kom ind. En fin lille blankfisk på den forkerte side af mindstemålet, men ikke desto mindre årets første.

Tog hjem med en god fornemmelse og med store forventninger til de næste måneder, hvor fiskeriet må komme i gang i takt med at solen får varmet vandet op igen.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post173

Koldt vand på Bornholm- 18/2 2010

FebruarOprettet af Henning Pedersen tor, februar 18, 2010 09:24:09

Når man afsætter en uge til kystfiskeri i februar er der en oplagt risiko for, at vintervejr sætter en begrænsning på udfoldelserne. Sådan har det da også været de sidste par år, når vi er draget på foreningstur til Bornholm i uge 7. Vi er blevet ramt af sne og kulde, men det har dog ikke været noget i forhold til i år.

Afrejsen var berammet til lørdag morgen, men da hele Bornholm blev ramt af kraftig snestorm dagen før, fik vi færgebilletten ændret til lørdag aften og så lige tiden an.

Flemming og Ib fra foreningen tog dog chancen, og med Flemmings firhjulstrækker forrest fik de banet sig vej ned til sommerhuset på Østre Sømark. Med den melding og de øvrige meldinger om, at man ryddede veje på livet løs, tog vi af sted lørdag aften og nåede da også nogenlunde problemfrit frem til huset.

En ting er snefald og problemer på vejene. Noget andet er resultatet af vinterens lange kuldeperiode: Vandet rundt om øen var kun 0 grader alle steder, jeg målte. De tidligere år har vi kæmpet med temperaturer på 2-3 grader, så det var oplagt, at det ville blive svært.

Efter et par dage kunne vi konstatere, at der havde været en enkelt efterfølger, og vi havde set en nedfaldsfisk svømme forvirret rundt inde på lavt vand. Ellers intet.
Et kig ind på fangstrapporten på Din-fangst.dk gav dog fornyet håb. To mand havde fanget 6 ørreder hver. De tre var fine blankfisk på 3-4 kg. Det kunne altså lade sig gøre, hvis man lige ramte rette tid og sted.

Faktisk var det lige ved at ske for mig om tirsdagen, hvor vi fiskede på et af sydkystens rev. Vi havde ikke set eller mærket noget, og modet var ved at forsvinde, da vandet pludselig kogte af fisk kun 10 meter foran mig. En flok på 15-20 fisk viste sig i overfladen, min flue gled lige ind i flokken, men ingen reagerede. De fortsatte ud til venstre, men der var heller ikke kontakt i næste kast, og så var flokken væk lige så hurtigt, som den dukkede op.

Per og jeg kørte hjem onsdag morgen, og samme formiddag fik de tilbageblevne endelig fisk. Flemming fik en ørred på 2,8 kg, og Ib smed en tilsvarende.
Nu må vi lige se, hvor meget det bliver til resten af ugen, men vi overvejer da alvorligt, at flytte turen frem til marts næste år i håb om lidt mere stabilt fiskeri.

Noget om tasker:
Finder du en taske/lille rygsæk stående på stranden på Bornholm, må du gerne kontakte mig, for så er det sandsynligvis min ;-)
For nogle år siden kørte jeg fra Levka og ind til Hotel Fredensborg, hvor jeg så opdagede, at jeg havde glemt min taske med et helt nyt kamera i. Hurtigt tilbage til parkeringspladsen, hvor jeg håbede på at finde den. Men der stod ikke nogen taske, og den bil, der havde holdt parkeret ved siden af min, var også væk. Frustrationen var stor, men jeg valgte lige at kigge ned på stranden, og der lige midt i det hele stod tasken ….. med indhold.
Denne gang lavede jeg kunststykket igen, og som sidst med et nyt kamera i tasken. Efter en lang travetur tilbage til sommerhuset opdagede jeg, at jeg havde glemt tasken på stranden. Denne gang var jeg ikke alene af sted, og de andre var heldigvis så flinke at tage hittegodset med retur :-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post172

Hvor længe endnu - 6/2 2010

FebruarOprettet af Henning Pedersen lør, februar 06, 2010 13:04:04

Koldt deroppe, hvor fuglene gaar,
og koldt for de fisk dernede.
Vi glemmer foraar og efteraar
og sommerdagens hede.

Hvor længe endnu
tøver vel du,
vinter?

Sådan skrev Frank Jæger i 1956, hvor vinteren også trak ud.

Let er det ikke at være kystfisker i denne vinter. Fjordene, som plejer at få det meste af opmærksomheden, er tilfrosne, og Kattegatkysten lokker ikke rigtigt med dens lave vandtemperaturer.

I haven ligger sneen højt, og sporene afslører rådyrene, der på deres natlige vandring passerer lige udenfor mit sovekammervindue. Her mangler sporene over en 2 meter strækning, hvor dyrene springer over havelågen, mens jeg ligger i min søde søvn og intet bemærker.

I sidste weekend var vi samlet i Næstved til havørredmøde for alle foreninger på Sjælland. Dejligt at fornemme at mange gik opstemte derfra. Nogle givetvis med ny viden om nogle biologiske sammenhænge, de ikke vidste så meget om på forhånd.

På internettet bølger debatten også, både om mulighederne på Sjælland og om forbundets rolle. Som sædvanligt er det kendetegnende, at lysten til at ytre sig med skarpe meninger er omvendt proportional med indsigten i emnet ;-)

Om en uge sætter jeg mig i bilen og kører - om vejret ellers tillader det - til Bornholm på vores årlige foreningstur.
Sidste år var forventningerne store. Resultaterne blev omvendt små, så i år vil jeg blive glad, hvis blot vi får mulighed for at komme ud at fiske.
Det kan kun overraske positivt i år :-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post171

Jo længere væk, jo bedre - 28/2 2009

FebruarOprettet af Henning Pedersen lør, februar 28, 2009 19:59:36

Februars sidste dag. Prognosen på Farvandsvæsenets hjemmeside sagde svag vind og en bølgehøjde på max. ½ meter hele vejen rundt om Sjælland, så der var fiskemuligheder på alle pladser.
Det lyder jo umiddelbart godt, men samtidig stiller det jo én overfor en perlerække af muligheder ....og årstiden taget i betragtning med en stor risiko for at vælge forkert.

Som så mange gange før faldt valget på Vestsjælland ud fra devisen: Jo længere væk, jo bedre :-)

I dagene op til havde jeg mailet sammet med Mikkel fra foreningen, og vi havde aftalt at slå følge. Mødestedet blev en rasteplads på vejen mod kalundborg, og ved 9-tiden var vi klar med flue og bombarda på den udvalgte plads.
I løbet af en time fiskede vi strækningen igennem. Jeg målte vandtemperaturen til kun 2 grader og havde ikke de store forventninger. Vi var da også lige ved at stoppe, da der var bud efter Mikkels flue. En havørred lidt under målet kom på land og blev straks returneret til Storebælt.

Vi hoppede i bilen og fortsatte ud på Asnæs og prøvede en strækning på fjordsiden. Der så fint ud, og Mikkel så småstimer med yngel, så der var mad i vandet til større eksemplarer. Vandet var en anelse varmere, men stadig under de 3 grader. Vi gav det en times tid, men så eller mærkede ingen fisk, hvorefter vi tog den lange tur tilbage over Sjælland.

På vej hjem faldt tanken selvfølgelig på, om de andre nu havde haft held på Nordkysten eller i fjorden. Tænk hvis det nu var tilfældet, så mit valg havde været helt forkert.
Men hverken Per eller Lars havde - og jeg fristes næsten til at sige "heldigvis" - fanget fisk. For sådan er det jo: Egen succes er godt, men andre mangel på samme er jo heller ikke at foragte :-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post110

Lidt har også ret - 21/2 2009

FebruarOprettet af Henning Pedersen lør, februar 21, 2009 16:41:08

Efter sidste uges tur til Bornholm, var det blevet tid til at at afprøve min hjemmebane ved Liseleje.

Per havde skrevet på vores foreningshjemmeside om fangst et sted på Nordkysten, så det var åbenbart ikke helt umuligt, selvom vinteren har haft godt tag i det nordsjællandske den sidste uges tid.
Fremme på pladsen målte jeg da også vandtemperaturen til kun én grad, så det var ikke med de store forventninger, jeg gik i gang med at gennemfiske nogle af badekarrene på strækningen.

Et sted var der et lille mørkt område tæt på første revle, lidt afgrænset fra resten af badekarret. Det så lidt dybere ud end resten, og efter et par kast kom der først et forsigtigt hug og lidt efter tog en fisk fluen. Den røg dog hurtigt af igen. Jeg tog et par kast mere i området, men uden kontakter og gik så videre.

Efter et kvarters tid vendte jeg tilbage til stedet, og allerede i første kast huggede fisken igen. Den kom på land og efter et par hurtige billeder røg den tilbage i baljen. Ikke nogen stor fisk, men lidt har også ret....specielt når det er første kontakt med en fisk i to uger ;-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post109

Hvor svært kan det være? - 12/2 2009

FebruarOprettet af Henning Pedersen man, februar 16, 2009 20:25:09

Onsdag aften kom Kaj til Bornholm og koblede sig på vores hold, og torsdag formiddag tog han med ud til kysten.
Fluestangen blev rigget til. De andre mente, at han godt kunne spare sig de anstrengelser, men allerede i andet kast var der fisk. Godt nok en umdermåler, men..." hvor svært kan det være??"

Kaj kom dog ned på jorden igen, og i solidaritet med os andre fangede han heller ikke mere på turen.

Inden vi tog til Bornholm havde jeg fulgt meldingerne på Farvandsvæsenets hjemmeside nøje. Ikke mindst prognosen for havtemperatur.
I ugen inden vi tog afsted var den i store områder rundt langs øen på 4-6 grader, men efterhånden blev området mindre og mindre. I løbet af den uge vi var på øen, målte jeg løbende temperaturen, som gradvist faldt til 2-3 grader. Jeg gætter på, at det har en medvirkende årsag til det dårlige fiskeri.

Når man ikke får hug, kommer man jo tit i tvivl, om der overhovedet er nogen fisk. Sådan var det også året før, lige indtil jeg overværede, at en garnfisker tømte sit garn for 30-40 ørreder. Så var der pludselig ingen tvivl.
Om fredagen fiskede Sergio og jeg på sydkysten, hvor nogle badekarsområdet blev gennemfisket med fluestangen. Lufttemperaturen lå lige omkring frysepunktet, men solen skinnede, og det føltes helt lunt. Måske kunne det også sætte gang i fiskene. Jeg mærkede dog ikke noget, men da jeg kom tilbage til Sergio, havde han haft kontakt med to fisk i det område, jeg netop havde gennemfisket. Fiskene var der altså, men var tilsyneladende meget forsigtige.

Det blev det sidste, vi fik fisket på årets tur. Fangstmæssigt ikke den store succes, men den slags har man det jo med at fortrænge, så lur mig om vi ikke står der igen til næste år med tidligere fangster i frisk erindring :-)