Kystdage

Grovæderi og skånekost

MartsOprettet af Henning Pedersen tor, marts 31, 2016 07:36:19

Ugen var afsat til en tur med Ponton-klubben til Skåne, men da vejrudsigten mandag stod på hård pålandsvind på den skånske kyst, havde jeg ikke så travlt med at komme afsted.
I stedet blev jeg hjemme mandag, og tirsdag morgen tog jeg tidligt afsted til en lokal plads ved Roskilde Fjord, hvor Rino ville støde til, når han kom hjem fra sit natarbejde.
Han fik nok trådt lidt ekstra på speederen, da jeg fik sendt ham et billede af dagens første fangst. Efter en halv times fiskeri uden nogen kontakter kom hugget et sted, hvor jeg også for næsten præcis et år siden fik en god ørred. Ørreden huggede inde på en halv meter vand, og i første omgang undervurderede jeg dens størrelse, så jeg tog ikke løslinen ind på hjulet. Det var nok en fejl, men en langt større fejl var, at jeg havde glemt fangstnettet oppe i bilen.
Da jeg første gang fik fisken ind til siden af pontonbåen og fik tag om halen, gik fisken helt amok, og gode råd var dyre.
Til vidst valgte jeg at drive helt ind til land og trække fisken med ind til blæretangen, hvor den så heldigvis var så træt, at jeg kunne få fat om halen på den.

Den målte 62 cm og var en af tykkeste ørreder, jeg har fanget. Ikke nok med at den var i god kondition, den havde også taget rigtig godt for sig af de retter, som fjorden tilbyder her om foråret. Da jeg rensende den, viste det sig, at den var stopfyldt med børsteorm, men alligevel skulle den lige havde en lille godbid mere i form af en olivengrøn hackleflue.

Senere tirsdag eftermiddage gik turen så østover, og sidst på eftermiddagen sluttede jeg mig til resten af holdet på pontonklubbens tur. De havde fisket ved Skillinge og fået fire ørreder.

I dag onsdag tog jeg sammen med Peter til Kivik, hvor jeg sidst var for næsten 20 år siden, da vi begyndte at fiske i Skåne. Dengang var det ingen fornøjelse, for jeg havde det mildest talt skidt med at vade rundt på de sæbeglatte runde sten, der ligger på hele strækningen. Så var det nemmere i dag, hvor vi kunne ligge ude i bådene og kigge ind på stenene. Desværre fandt vi ingen fisk, mens de andre, der igen var ved Skillinge, fik en del ørreder. Dog ingen der kom med hjem. Et hold ved Vik fandt heller ikke nogen fisk.
Dagen bød også på en del regn, så der blev tørret waders og jakker i stor stil hjemme i sommerhuset.

Aftensmaden stod Henrik får. Han arbejder som kok til dagligt og havde heldigvis medbragt de faglige kompetencer tillige med en fantastiske oksefilet, som var så mør, at husets sløve bestik ikke var noget problem. Hvis det er skånekost, så lever jeg gerne med det resten af ugen.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post278

Kurts første på flue

MartsOprettet af Henning Pedersen ons, marts 23, 2016 20:21:17

Kurt hjalp mig med at fælde nogle træer i baghaven, og som tak aftalte vi, at jeg skulle guide ham på en geddetur til det sydsjællandske brakvand.
Da fiskeriet gennem lang tid har været bedst ud på eftermiddagen, havde vi ikke travlt med at komme afsted, og først lidt over middag lå vi ude på vandet i pontonbådene. Her mødte vi Rino, der netop havde fanget fire gedder.
Det varede heller ikke længe, før jeg fik ramt de første, og det gode fiskeri fortsatte frem mod kl. 15. Det plejer eller at være sådan, at sidste del af eftermiddagen har givet det bedste fiskeri, men denne dag var altså en undtagelse, for efter kl. 15 fik vi kun få fisk.
Sidst jeg guidede, fangede gæsten de fleste fisk, men sådan var det ikke med Kurt, der udviste en sjælden beskedenhed. Efter en times tid fik han hug, men den slog sig desværre af. Det gik heldigvis bedre med den næste, der kom sikkert ind til afkrogning og fotografering. Vi blev enige om, at det måtte være dagens største og helt sikkert den smukkeste. Og så var det jo hans første fluefangede gedde.

I forhold til skønheden fik den dog stærk konkurrence af en aborre, som blev den sidste fisk, jeg fangede denne dag.

Rino havde som sædvanlig gang i sine GoPros. Se resultatet her.

• Kommentarer(1)//www.kystdage.dk/#post277

Fin geddedebut

MartsOprettet af Henning Pedersen lør, marts 19, 2016 09:09:42

Fredag havde jeg Adrian med som gæst på en guidet tur. Turen var tidligere blevet aflyst på grund af sygdom, så det var ved at være sidste udkald inden fredningen, og vejret tegnede også lovende.

Faktisk var det nok alt for pænt, for det blev på flere måder en stille dag. Vandet lå spejlblankt, da vi kom ud på noret omkring kl. 10.30 og det var samtidig næsten spritklart. Det plejer at betyde svært fiskeri med sky gedder, der er svære at narre med vores kunstagn.

Men efter knap en halv time fik jeg de første to gedder, og det gav selvfølgelig blod på tanden, og da Adrian lidt senere fik hug, steg humøret betydeligt. Det var hans første gedde nogensinde!

Fiskene blev fanget på bombarda og spinnestang med mine meget enkle rødhvide fluer for enden af forfanget.

Midt på dagen løb vi ind i en lang periode med svært fiskeri, hvor der var meget langt mellem kontakterne, og først ud på eftermiddagen kom der lidt gang i sagerne igen. Adrian fortsatte i fin stil og kom op på seks gedder i alt. Guiden nøjedes beskedent med fire, og sådan må det selvfølgelig gerne være på en guidet tur.

Efter mange kolde ture de sidste to måneder var det også en befrielse at kunne stryge huen og nyde det varme vejr, hvor viberne boltrede sig inde på marken, og havørnen svævede højt over noret.

Læs mere om guidede ture her.

• Kommentarer(1)//www.kystdage.dk/#post276

Seks gedder i seks kast

MartsOprettet af Henning Pedersen søn, marts 13, 2016 12:00:04

I starten af ugen lød der meldinger om havørreder på Nordkysten, så da vejr og vind passede drog jeg af sted med fluestangen til den hjemlige kyststrækning for at se, om der skulle være dannet nogle gode badekar, hvor ørrederne kunne boltre sig. Det var der, og der var også fisk i dem. Jeg fik otte, hvor af en enkelt måske lige kunne klare mindstemålet, men de røg alle retur i Kattegat. De næste to dage besøgte jeg også stedet, men det gav kun nogle få fisk i meget lav vandstand.

Torsdag havde jeg aftalt med John, at vi skulle på geddetur til brakvandet sydpå. John måtte dog melde fra, da han havde overset en aftale hos lægen, men da bilen var pakket og klar, valgte jeg at tage af sted alene.

Dagen startede med kold tåge, som efter vejrudsigten skulle forsvinde op ad dagen. Det gjorde den bare ikke, og først sidst på eftermiddagen, da jeg var ved at slutte fiskeriet, kom der en lille solstråle. Det blev derfor en rigtig kold dag på grund af vejret, men også fordi hænderne med jævnlige mellemrum skulle have fat i et af de grønne bæster, der ikke holdt sig tilbage, selv om min flue efterhånden havde smidt en stor del af hårpragten.

Faktisk påfaldende så lidt der skal til for at friste gedderne, når man rammer de perioder, hvor de hugger. Der kan sagtens gå en time, hvor der ikke sker noget, og så kan der komme en time, hvor de hugger konstant - selv på fluer, der må være et mareridt for forhandlere af fluebindingsmaterialer.

Dagen sluttede med 19 gedder. Jeg forsøgte forgæves at nå op på det runde tal 20, men den sidste ville simpelthen ikke hugge, og det gik helt i stå ved halvfem-tiden.

Lørdag tog jeg af sted igen sammen med Henrik, der var blev fiskesulten efter en uge på jobbet. Vi var fremme ved brakvandet lidt i ti på en dag, hvor der var minusgrader og der hang en kold rimtåge hen over vandet. Igen lovede vejrudsigten opklaring op ad dagen og igen kneb det med at leve op til løfterne.
Vi skulle i hvert fald ud midt på eftermiddagen, før tågen lettede og solen kom først frem allersidst på eftermiddagen. Det blev derfor igen en kold dag, men heldigvis også forbi hænderne skulle have fat i en masse gedder.

Trods tågen og kulden fik vi ret hurtigt gedder i det første område, mens vi måtte holde os fra det inderste område, da andre kunne fortælle os, at der var is på vandet. Efter et par timer og 5-6 gedder hver, søgte vi alligevel indad, og så måtte pontonbådene lige agere isbrydere på en 100 meter lang strækning, men så kom vi ind til isfrit vand. Her var der igen bud efter fluerne, men med de sædvanlige ophold, hvor der ikke skete noget, så da klokken var 15, havde jeg fået 16 gedder og Henrik lidt færre. Vi begyndte at søge tilbage og ramte så en flok meget hugvillige gedder indenfor et lille område.
Det er ikke usædvanligt at få hug flere kast i træk, men da jeg havde fået tre i tre kast, blev det pludselig spændende at se, hvor langt det kunne strækkes. Der kom også gedder i de næste tre kast, og selv i syvende kast havde jeg hug, men den blev ikke siddende. Seks gedder i seks på hinanden følgende kast er vel også OK :-)

Mellem kl. 15 og 16 fik jeg 14 gedder og sluttede af med tre mere på vej tilbage mod bilen, så dagen i alt gav 33 gedder i hånden. Henrik fik lidt færre, så alt i alt en glimrende, men kold dag. Vi fik ingen af de helt store, men flere fine fisk på 80-85 cm. Henrik havde en enkelt aborre, der fulgte efter fluen. Havørreder så vi ikke noget til, selv om jeg havde taget mine forholdsregler og fået fangstnettet med, men det er åbenbart kun Rino, der kan det der med de blanke.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post274

Endnu en blank overraskelse

MartsOprettet af Henning Pedersen lør, marts 05, 2016 14:11:26

Fredag skulle jeg have guidet en gæst på en geddetur til det sydsjællandske brakvand, men han måtte desværre med fra på grund af sygdom, og i stedet hoppede Rino med i bilen.

Vi var på vandet kl. 10 og der ikke lang tid, før den første gedde viste interesse for fluerne. Vi måtte dog længere ind i området, før der kom rigtigt gang i fiskeriet på en dag, hvor solen glimtvis tittede frem og kulden bed, når vinden med mellemrum tog til.

Min gæst skulle have fisket med spinnestang, så jeg havde også taget sådan en med, dels af spare min overbelastede højre hånd (se seneste blogindlæg) og dels for afprøvet fiskeri med spinnestang, bombardaflåd og geddeflue. Den teknik var der bestemt ikke noget i vejen med, og dagens anden gedde var et rigtig flot eksemplar, der nærmede sig meteren i længden. Rino filmede fight og landing, som kan ses her.

En times tid efter var det Rinos tur til at få en stor gedde, og i løbet af dagen kom vi op på henholdsvis 15 og 13 gedder.

Det var dog en anden fangst, der især gjorde dagen værd at huske. Midt mellem alle de glubske gedder, fik Rino et hug, der hurtigt afslørede en blank side. Efter sidste tur, hvor han også fangede en havørred, var fangstnettet kommet med om bord, og nu blev der brug for det. En superflot havørred på ca. 2,5 kg havde taget fluen og havnede sikkert i nettet. Den havde et par tandmærker på siden, sandsynligvis efter nærkontakt med et af de grønne bæster.

Denne fangst og en del af Rinos øvrige kom også med hjem på video. Se det her.

• Kommentarer(1)//www.kystdage.dk/#post273

Av min arm

MartsOprettet af Henning Pedersen ons, marts 02, 2016 20:09:11

I går lagde jeg mig ud i pontonbåden på en af de lokale pladsen, men efter et par kolde timer, måtte jeg sande, at der ikke var fisk at fange.

Det var derfor med en smule skepsis, at jeg modtog en melding fra Rino her til morgen. Han havde været forbi pladsen, hvor en fælles bekendt havde fanget otte ørreder. Selv havde han holdt sig beskedent tilbage.

Den slags meldinger er jo svære at modstå, når man ikke lige har noget, man skal nå. Men samtidig må jeg erkende, at jeg har reddet mig en øm tennisalbue – ikke af at spille tennis, men snarere overdrevent brug af fluestang kombineret med, at jeg har savet grene af fældede træer i haven.
Det blev derfor en spinnestang med et bombardaflåd, der blev rigget til. En udrustning, der ellers ikke har været i brug i flere år, men den belaster ikke armen så meget, og så er det jo ganske effektivt.

Fremme på pladsen gik der ikke mange kast, før der var hug, og efter et kvarter havde jeg taget to spisefisk på 43-44 cm. Det blev yderligere til fire ørreder og en del, der smuttede undervejs. På et tidspunkt havde jeg fisk på fem kast i træk J

Men så kom Per tilbage fra en plads længere ude, og så gik fiskeriet totalt i stå. Det var selvfølgelig klart hans skyld ;-) og ved 14-tiden sluttede vi fiskeriet, der i øvrigt foregik i vedholdende regnvejr.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post272

Den enes død ....

MartsOprettet af Henning Pedersen man, marts 04, 2013 21:28:24

Du har sikkert også prøver det: Man fanger en undermålsørred, der viser sig at være kroget dybt. Selv om man er forsigtig med afkrogningen, bløder den ved genudsætninger, og man tænker ved sig selv, om den mod klarer mosten.

På dagens eftermiddagstur til Nordkysten var der en del mindre ørreder inde på lavt vand i badekarret, og de gik frisk til kobberbassen. Ingen af dem var blot i nærheden af mindstemålet og røg tilbage i havet inklusiv den føromtalte blødende fisk.

Da jeg fiskede strækningen gennem anden gang, så jeg en måge inde ved land. Den havde fundet et større bytte, og ved nærmere eftersyn kunne jeg se, at det var en mindre havørred. Med meget stor sandsynlighed den fisk, jeg tidligere på dagen havde genudsat. Så havde den altså ikke klaret mosten.

Oppe på land kunne jeg se, at mågen havde nået at spise gællerne, inden jeg forstyrrede den. Jeg forlod pladsen, og lod fisken ligge i sikker forvisning om, at den ikke ville gå til spilde, men blive et festmåltid for måger og krager. Den enes død, den andens brød.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post246

Skel og skæl

MartsOprettet af Henning Pedersen søn, marts 25, 2012 14:20:18

”Et godt skel giver godt med skæl”, kunne være essensen af dagens tur til Roskilde Fjord.
Lidt over kl. 7 – sommertid – stod jeg klar med pontonbåden ved fjorden sammen med Thomas, der havde flyderingen med. Jesper gik allerede og vadefiskede med fluestangen, og lidt senere kom Rino.
Jeg fik hurtigt en undermåler og så en anden fisk bryde overfladen, men så blev der lidt stille.
Rino havde listet sig længere ud af strækket, og ude fra vore fartøjer kunne vi se ham hive fisk i land, så det varede ikke længe, inden vi havde kurs mod ham for at deltage i festen.

Og en fest var det bestemt, for der var pludselig mange ørreder i vandet. De svømmede i kanten af et markant strømskel, der gik 20-23 meter fra land. Vi fik alle fisk og en enkelt på 48 cm kom med hjem.

Vind og strøm gik i samme retning, og der skulle arbejdes godt med benene for at holde sig på pladsen. Det gode fiskeri fortsatte en times tid, men så forsvandt strømmen og sammen med den fiskene.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post232

Hvor mange liv har en fluestang?

MartsOprettet af Henning Pedersen søn, marts 18, 2012 12:55:54

Jeg har i øjeblikket gang i et lille eksperiment: Hvor mange liv har en fluestang?

Det er ganske vist kommet helt tilfældigt i gang, og måske er det også allerede afsluttet. Det håber jeg næsten ;-)

I øjeblikket fisker jeg mest med en Fenwick-stang, kl. 7, med et Fenwick-hjul og en intermediate line. Det passer godt til mit fiskeri fra pontonbåden.
Og det var netop i pontonbåden, jeg første gang var ved at tage livet af sættet. For et par uger siden fiskede jeg i fjorden ved Frederiksværk, og da jeg sluttede fiskeriet, lagde jeg stangen ned langs den ene ponton, greb årene og satte fuld fart på fartøjet. Efter ca. tyve meters sejlads undrede jeg mig over noget, der stak 20-25 cm lige ret op af vandet, der hvor jeg lige havde sejlet. Jeg fik kigget ned ved siden af sædet og kunne ikke lige få øje på fluestangen. Så jeg fik hurtigt vendt skuden og kom tilbage, hvor jeg fandt fluestangen, der stod fuldstændig lodret i vandet. Hjulet stod neden på bunden, og der var heldigvis ikke dybere, end spidsen netop kom 20-25 cm over vandoverfladen. Stangen var simpelthen gledet ud, da jeg satte fart på båden, og var det først sket lidt senere over dybere vand, havde jeg nok ikke set mere til den.

I går fiskede jeg igen i samme område. Det gav et par målsfisk, og der havde været så meget gang i sagerne, at det skulle prøves igen i dag. Grejet fik derfor lov at blive i bilen, så det var klart til tidlig morgenudrykning. Da jeg åbnede bagklappen på bilen ude i carporten, var der første jeg bemærkede, at fluestangen var væk. Der var ikke noget, der tydede på indbrud, og det gik op for mig, at jeg nok ikke havde fået den med retur dagen før.
Jeg havde båret pontonbåd og grej tilbage til bilen i to omgange, og stangen havde jeg sat op ad et trådhegn ved parkeringspladen på lystbådehavnen.
Jeg smed et andet fluesæt i bilen og kørte mod havnen med et lønligt håb om, at stangen stadig stod ved hegnet, selv om sandsynligheden nok ikke var så stor.
Fremme på parkeringspladsen kunne jeg hurtigt se, at den ikke stod op ad hegnet, og jeg bandede fælt over min glemsomhed, da jeg fik øje på den. Den var væltet og lå i græsset langs med hegnet.

Dagens tur gav ingen kontakter overhovedet, skønt der flere gange var fisk, der brød overfladen. Rino var mere heldig – eller dygtig – og fik tre ørreder, hvor af den en var et fint eksemplar på 1,5 kg.
Se hans lille video fra fangsten her: http://www.youtube.com/watch?v=x-b3pRJ9JUM&feature=player_embedded

Nu er jeg så spændt på, hvad den næste udfordring bliver for min fluestang. Måske er den simpelthen bare udødelig :-)

• Kommentarer(3)//www.kystdage.dk/#post231

En højere enhed

MartsOprettet af Henning Pedersen ons, marts 14, 2012 20:56:30

Der er dage, hvor det hele går op i en højere enhed ….. og så er der også nogle andre dage, der både mangler højde og enhed!

Sådan en dag var det i dag. Allerede i går blev vejrudsigten studeret nøje og med udsigt til en mulig frieftermiddag med sol og stille vind, var det svært at bevare pessimismen.
Planen var at forlade kontoret inden kl. 13 for lige at vende hjemme, skifte bil til den med flyderingen og alt det andet nødvendige udstyr, og inden kl. 14 ville de første fisk have taget fluen.

Kl. 12.45 fortalte en kollega, at vi var kaldt til et ”skal” møde kl. 15.15, så der røg den plan. En time senere var der tid til at ringe til Rino for lige at høre, om han havde været ude at fiske. Det kunne jeg jo sådan set godt have ladet være med, men måske kunne han fortælle, at jeg ikke var gået glip af noget den eftermiddag.
”Jeg har lige rundet ørred nummer 30”, fortalte han glad i telefonen og tilføjede, at det vilde fiskeri var ved at ebbe ud.

Kl. 15 blev mit møde aflyst! …… og en time senere lå jeg i flyderingen ude på fjorden, hvor der var ebbe. Og fiskeriet var bestemt også ebbet ud. En enkelt kontakt blev det til, inden jeg tog mig i, at jeg hele tiden rettede mig i sædet og sad lidt forkert. Det har jeg prøvet før, og årsagen gik også hurtigt op for mig: Jeg havde fået slagside på grund af en utæt højre ponton i flyderingen.

Og dermed sluttede så den fisketur. Oppe ved bilen talte jeg med nogle venner, der heller ikke havde fået nogen ørreder om eftermiddagen, og således opmundret kørte jeg hjem ;-)

• Kommentarer(2)//www.kystdage.dk/#post230

Industrifiskeri

MartsOprettet af Henning Pedersen lør, marts 03, 2012 21:40:47

Et lykkeligt sammenfald af omstændigheder fik mig i dag ud på fjorden med pontonbåden: Let vind fra syd og sydøst, fridag, sol og lokkende fangstmeldinger. Resultatet blev tre fisk omkring målet samt et par kontakter mere. Hvad kan man forlange mere, når fiskesulten gnaver ovenpå en kold vinter.

Pladsen var en lokal Roskilde Fjord-lokalitet, som ofte glimrer med godt forårsfiskeri, når vandet bliver varmet lidt op i det tidlige forår, og fødeemnerne kommer frem til de sultne ørreder.
Stedet ligger tæt på en stor industriarbejdsplads og rummer sandt at sige ikke nævneværdige naturoplevelser, men under vandet gør det næppe nogen forskel. Ørrederne er i hvert fald ligeglade.

Da jeg fik roet pontonbåden over på pladsen, blev jeg mødt af glade tilråb af en bekendt fra foreningen, der på daværende tidspunkt have rundet de 25 ørreder på dagen. Andre havde fået en del mindre, da de fiskede med ”ren flue” og havde svært ved at nå ud til fiskene, mens ham med de mange fisk nemt kunne nå dem med sit bombardaflåd. Jeg må indrømme, at tanken faldt på begrebet ”industrifiskeri”, hans mange fisk og stedet taget i betragtning ;-)

Selv fik jeg placeret fartøjet midt i løjerne og fik hurtigt et par fisk. De viste sig i overfladen, og det var bare at lægge fluen ud blandt dem og lade den synke, så kom huggene. Men så forsvandt fiskene, og i løbet af eftermiddagen klingede det gode fiskeri af. Det blev dog til en enkelt fisk mere, inden fartøjet igen kom på land.

Fik jeg fortalt hvordan det gik på Bornholm i uge 7? Nå, men det var ikke rigtig noget at tale om, så det lader jeg være med ;-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post228

Husker du, så glemmer jeg alt - 26/3 2011

MartsOprettet af Henning Pedersen lør, marts 26, 2011 22:06:25

"Glemmer du, så husker jeg det ord for ord", sang Liva Weel for mange år siden. Jeg har det nærmest modsat: Det kan godt være du husker, men jeg glemmer det hele ;-)

Pudsig nok faldt jeg netop i går over en sang, hvis tema var genkendelig, omend det - forhåbentlig - ikke er helt aktuelt de førstkommende år, men ikke kan afvises på lidt længere sigt: "http://www.youtube.com/embed/9yN-6PbqAPM?rel=0"

Dagens kysttur var udset til at gå til en af pladserne i Isefjorden. Efter en kold morgen var solen kommet højt på himlen, og da vinden samtidig var svag, valgte jeg at satse på flyderingen og en plads i en lille vig, hvor ørrederne erfaringsmæssigt mødes om foråret for at æde rejer og børsteorm.

Tankerne gik i retning af at huske svømmefødderne og fangstnettet. Pumpen skulle også gerne med, da den ene ponton blev lappet i går, så hvis den nu manglede lidt luft. Solbriller og kasket var også vigtige at få med, den skarpe sol taget i betragtning. Det øvrige grej var jo i bilen efter sidste tur.

45 km og tre kvarter senere nåede jeg frem til pladsen, hvor forholdene så fine ud, omend der var rigelig mange andre på pladsen, men hva': Jeg kunne jo bare flyde væk fra flokken ;-)

Men så var det lige jeg opdagede den detalje, at baljen med waders og støvler ikke var kommet med i bilen.

Nå, det var så den tur. Efter tre kvarter mere i bilen var energien ikke til at drage afsted igen. Måske man skulle få lave en tjekliste til næste gang.

• Kommentarer(3)//www.kystdage.dk/#post214

Kolde klipper og varme sten - 24/3 2011

MartsOprettet af Henning Pedersen ons, marts 23, 2011 20:15:51

Årets tredje tur til Bornholm – indenfor tre uger – var som de foregående præget af den kolde vinter, som ikke mindst på Bornholm har sat sine spor: Cykelstier, der er skamferede af de gravemaskiner, som fjernede sneen, ødelagte vejskilte og store skred på flere kystskrænter. Inde i skovene, hvor solen ikke har kunnet skinne, lå der stadig masser af sne, og også ude i det åbne land talte spredte snedriver deres kolde sprog.

Vi var fire mand på klubtur. De to første havde fisket i fire dage, da vi ankom, uden så meget som kontakt med en fisk, så der var skruet godt ned for forventningerne. Jeg målte da også vandtemperaturen til 1-2 grader, da vi startede fiskeriet nord for Hasle, hvor vi kunne finde læ for en lidt voldsom østenvind.
Da jeg var på øen i uge 7, fiskede jeg også på pladsen og så et hold fra København fange nogle fisk på et helt bestemt spot, hvor en mindre bæk havde sit udløb. Det ferske vand fra bækken var åbenbart nok til at holde nogle fisk i området lige ud for, så holdet på 7-8 mand stod skulder ved skulder lige i udløbet.

Denne gang var der også optaget på pladsen, og der var ikke tegn på, at den store sten lige ved mundingen, som var god at stå på, skulle blive ledig lige med det samme. ”Den varme sten” tænkte jeg om den, og da den på et tidspunkt blev ledig, gik jeg sammen med Per ned mod den. Den nåede dog ikke at køle af, for vi blev overhalet af en kassevogn, og to mand i fuld lystfiskeruniform sprang ud med våbnene i hænderne og indtog pladsen.
Vi holdt os pænt på afstand, men det var oplagt, at det erobrede territorium skulle forsvares, for da ham på stenen fik kludder med grejet, overtog den anden straks den varme plads.
Vi så dem nu ikke fange nogle fisk ….. heldigvis ;-)

De næste dage bød på lidt varmere vejr, og vinden aftog, så vi kunne fiske nogle af pladserne på sydkysten. Ib fangede en fin blankfisk på 1,7 kg, og det gav lidt optimisme, og dagen efter fik jeg en på samme størrelse. Konditionen var sådan set i orden, men den var mere grå end blank, så den røg retur i Østersøen.

Sidst på lørdagen havde jeg en pudsig oplevelse sammen med Per. På Sjælland er det meget almindeligt at løbe ind i flokke af målsfisk, men jeg har sjældent set det på Bornholm, men pludselig var de der, og så var det ”10 blanke på en time”. Da jeg sagde det i telefonen til de to hjemme i sommerhuset, blev der helt stille i røret, men forbindelsen blev dog genskabt, da jeg fortalte, at kun den ene var over mindstemålet.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post213

10 kg rent! - 13/3 2011

MartsOprettet af Henning Pedersen fre, marts 18, 2011 23:14:23

10 kg rent – det lyder da af noget, ikk? – og havde det været ude ved kysten, var det jo nærmest sensationelt! Men det var nu også 10 sømil syd for Bornholm, det skete ;-)

I uge 7 var jeg fire dage på Bornholm for at lave en artikel til Sportsfiskeren om Anders Schou Jensen, som jeg har mødt flere gange i forbindelse med mit virke i Danmarks Sportsfiskerforbund. Anders er en rigtig dygtig fisker, både på kysten og som trollingfisker ude på Østersøen. Vi havde fået teksten på plads og manglede bare nogle gode billeder, hvor Anders havde fleks på klingen, men netop den uge var det hundekoldt, og vi fandt ingen fisk på kysten. Det blæste samtidig frisk fra øst, så det var umuligt at komme ud at trolle. Det blev derfor til nogle billeder tager i Anders’ båd inde i havnen i Arnager … ikke det mest spændende udgangspunkt.

Et par uger efter kom en mail fredag aften med en invitation til en hurtig tur til Bornholm. Hvis jeg kunne komme søndag, var der gode chancer for at komme på trollingtur!
Mit hidtidige lystfiskerliv har budt på en enkelt trollingtur ved Bornholm for otte år siden med en laks på 3 kg som resultat af 7 timers sejlads. Selve fighten var en rigtig tam oplevelse, så det kunne kun blive bedre.

Et par venner fra foreningen skulle af sted på klubtur til øen netop den dag, så der var kørelejlighed søndag morgen, og lidt over ti om formiddagen stod jeg klar på havnen i Arnager, og en halv time senere havde Anders sat alle otte stænger, og vi var klar til at hive laks ombord.

Det varede ikke længe, før de første meldinger kom over radioen fra andre både, der havde fået laks om bord, og da en af bådene kunne melde om 4-dobbelt hug, var forventningerne helt i top.

Men det eneste, vi fik i båden ,var en torsk på 2-3 kg, og efterhånden som dagen skred frem, stod det mere og mere klart, at det faktisk var en reel mulighed at komme i havn uden fisk …. og gode billeder til Sportsfiskeren!

Men så kom hugget endelig, da klokken var halv tre! Stangen længst til styrbord bukkede sammen, og Anders greb den og konstaterede, at det var en god fisk på mindst 5-6 kg. ”Her”, sagde han så og rakte stangen mod mig. Unægtelig fristende, men jeg skulle jo have nogle billeder til min artikel, så jeg afslog høfligt og trykkede i stedet på udløseren.

Laksen tog nogle lange udløb og voksede et par kilo undervejs. Jeg skød en masse billeder, men tænkte også på, om jeg mon skulle hjælpe Anders med nettet. Ja, jeg måtte da godt hente det inde i kabinen, men han var jo vant til at klare tingene selv.
”Jamen, Anders, hvad gør du ved stangen, mens du henter nettet?”, spurgte jeg. ”Den sætter jeg da bare i stangholderen og løsner bremsen lidt”, svarede han, og jeg ræsonnerede, at det nok ikke var den første laks, han havde kroget.

Vi sejlede stille videre, mens autopiloten holdt kursen, og de syv andre stænger fiskede videre imens. Laksen kom helt hen til båden, og Anders fik den uden problemer i nettet. Den var solidt kroget og var nok aldrig smuttet.

Dagen var reddet, og jeg fik mine billeder og en halv lakseside med flyet hjem. Lidt over midnat var jeg hjemme i Asserbo, godt mør efter en lang og begivenhedsrig dag. Med i bagagen var også en invitation til en kommende trollingtur med Anders, og næste gang får jeg måske MIN laks på 10 kg rent!

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post212

Kaj, Boje og "Det Gule Rev" - 31/3 2010

MartsOprettet af Henning Pedersen ons, marts 31, 2010 16:11:20

Efter en hektisk uge på arbejdet, som gled over i en lige så hektisk kongres i forbundet, var det endelig blevet tid til at holde påskeferie, og søndag eftermiddag indlogerede jeg mig i det lejede sommerhus ved Flovt Strand ud til Lillebælt lidt syd for Haderslev Fjord.

Mandag morgen gik turen til fjorden på den eneste plads, jeg kender på sydsiden, og i løbet af nogle timer kom et par mindre fisk på land, mens en noget større huggede på kort line, viste flotte eksempler på sin springkraft og smed fluen igen.
Jeg var ikke alene denne dag. Jeg havde nemlig lidt ude vestpå selskab af kaj og Boje ….og her tænker jeg ikke på de to ramponerede måger fra den gamle Scanlines reklame.
Når Lars Juel og jeg har mødt nogle fiskere, som ikke flyttede sig ud af flækken, har vi altid spøgefuld kaldt dem Kaj og Boje, fordi de udviste samme grad af mobilitet som en havnekaj og en markeringsbøje :-)
To fiskere kom ned til vandet små 50 meter fra mig, og i løbet af de næste par timer flyttede de sig ikke 10 meter væk fra deres plads, mens jeg som sædvanligt affiskede en længere strækning. Men sådan er vi jo så forskellige: Nogen forsøger at finde fiskene, mens andre venter på at fiskene finder dem ;-)

Tirsdag var jeg på pladsen igen sammen med min ven Jesper fra lokalområdet. Han plejer at være så gæstfri at overlade fangsterne til mig, men denne dag trængte han vist til revanche, så han løb med fangsterne, som bestod af en stor nedgænger og nogle undermålere. Jeg holdt mig beskedent tilbage, omend det ikke var med min gode vilje. Ud på eftermiddagen så vi mange fisk i overfladen, men de var meget forsigtige.

Onsdag var vi igen på pladsen, som først viste sig fra den venlige side, og i løbet af den første time fangede vi 7-8 fisk pænt fordelt mellem os. Derefter ebbende det ud, men over middag kom der gang i tingene igen, og vi endte vel med ca. 10 ørreder hver.
Jesper fortalte om tre juniordrenge, han engang havde haft i den lokale forening. De havde haft et par forrygende sæsoner på pladsen, inden de blev mere optaget af noget andet, som ikke ligner, men nogen gange lugter som fisk. De havde i deres begejstring døbt strækningen ”Det Gule Rev”:-)

Fiskene var en skøn blanding af blankfisk mellem 35 og 45 cm, enkelte nedgængere og de små flotte bækørredlignende fjordørreder, som er så karakteristiske for Haderslev Fjord.