Kystdage

Fisk på kommando

AprilOprettet af Henning Pedersen lør, april 16, 2016 21:34:48

Nu hvor arbejdet ikke længere tager tid og energi, er jeg kommet i gang igen med at lave artikler til Sportsfiskeren. Første bidrag var en artikel om de to dygtige fluebindere Kern Lund og John Mortensen fra Hundested. Den blev bragt i det nummer, som netop er kommet på gaden.

Andre projekter er på vej, og et af dem førte mig torsdag den 14. april afsted til den allersydligste del af riget, hvor jeg skulle mødes med Kim Olesen, som er en rigtig dygtig kystfisker og desuden laver nogle flotte skulpturer i rustfrit stål. Kim mødte jeg for 7-8 år siden inde ved Danmarks Akvarium. Jeg stod for nogle Fiskeskolearrangementer, mens han arbejde på en stor sværdfisk i rustfrit stål. Vi har siden holdt kontakten ved lige, og sidste år var jeg en tur på Falster, hvor vi fiskede sammen.

Hensigten var også at fiske sammen denne gang, og jeg skulle så tage nogle gode billeder, når Kim – sådan lige på kommando – fangede en flot, stor havørred.
Sådan går det selvfølgelig sjældent, og dette var ingen undtagelse. Forholdene var ellers perfekte med lidt gammel sø og letgrumset vand. Kim mistede da også hurtigt en fisk, og lidt efter gjorde jeg det samme. Jeg var dog heldig at få en på 46-47 cm lidt senere, og det tegnede til en fin dag, men sådan gik det desværre ikke.

Da vi startede, stod der allerede tre mand på den bedste del af stenrevet, og den ene havde en god fisk på, da vi sejlede tilbage for at få frokost. Han fik den i nettet og havde allerede en anden i bæltet. Den sidste var en flot fisk på 2,5-3 kg.

Vi fiskede videre om eftermiddagen, men der skete desværre ikke mere. Kim havde sin hund Maggie med, og da den er vant til at komme med ud at sejle, viste den stor interesse for pontonbåden, men den fik nu ikke lov til at komme til søs.

Dagen efter var vinden tiltaget, og vi valgte at blive hjemme, så jeg kunne få lavet mit interview. Vi fik dog tid til en tur langs stranden, og med lidt hjælp fra Kim lykkedes det mig at finde lidt rav. Noget jeg ellers aldrig har haft særlig held med, men nu tror jeg på, at det kan lade sig gøre, så næste gang …..

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post280

Revanche på hjemmebanen

AprilOprettet af Henning Pedersen man, april 11, 2016 20:07:15

Turen til Sydsverige lige efter påske blev en god oplevelse med flere nye bekendtskaber fra Pontonklubben, men fiskemæssigt var det ikke nogen stor succes. Der blev fanget enkelte gode fisk, men jeg hverken så eller mærkede noget som helst de tre dage.

Der var derfor brug for lidt opmuntring ude på de hjemlige vande, men også her lod fangsterne vente på sig, og det var først, da jeg fiskede i Isefjorden lørdag den 9. april, at der kom hul på bylden. Jeg fiskede et stræk, hvor man enten skal gå eller sejle en pæn strækning for at nå frem, og der er derfor sjældent andre på pladsen. Det var der heller ikke ved denne lejlighed, og efter lidt tid ramte jeg en flok ørreder og havde fisk eller kontakter i mange kast efter hinanden. Det gav fire mindre fisk i hånden, mens tre andre stod af undervejs. Den ene en pæn fisk et godt stykke over målet.

Søndag tog jeg ud fra Sølager i pontonbåden og havde både flue- og spinnestang med. Fluestangen var først i brug på en strækning langs kanten til det dybe i Kulhusrenden. Det gav ingen fisk, men det gik bedre med spinnestangen efter fladfisk. Her blev en håndfuld skalrejer vekslet til syv skrubber.

Mandag startede jeg på Nordkysten på en plads, hvor Per og Rino har fået gode fisk de seneste dage. Jeg fandt dog ikke nogen og tog derfor videre til fjorden for at fiske ved stejlepladsen i Lynæs. Her var to mand allerede i gang, og to andre var ved at starte. Mandag formiddag! Sig mig, hvorfor skal folk ikke på arbejde? ;-)

De andre fiskede op mod stenrevet ved Klintebakken, så jeg tog i stedet strækningen mod Lynæs havn, og her kom dagens eneste hug. En fin blank havørred på den halve meter kunne ikke stå for en lille Kobberbasse.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post279

Festen fortsætter

AprilOprettet af Henning Pedersen tir, april 16, 2013 20:20:25

Endnu en eftermiddag på fjorden og endnu en god fisk med hjem. Denne gang viste målebåndet 59 cm.

En let vind lige ind i fra vest gav bølger på vandet, men ikke mere end pontonbåde fint kunne klare. Det første stræk gav 4 hug, men ingen af fiskene blev hængende, og det begyndte at ligne et kedeligt mønster. Men så kom dagens hug, og en flot, blank fisk sprang flere gange meterhøjt ud af vandet. Den blev heldigvis hængende, og kom efter en længere fight i nettet. Her kunne jeg så konstatere, at krogen sad meget yderligt, og at der samtidig var en knude på forfangsspidsen. Ikke uheldigt, at den kom med helt ind.

Hjemme ved køkkenvasken var det så spændende at se, om det var en børsteormespiser eller om den foretrak rejer. Det viste sig, at mavesækken stort set var tom, så måske foretrak den bare Kobberbasser ;-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post250

Rejemad

AprilOprettet af Henning Pedersen man, april 15, 2013 21:10:24

Sidste mandag oplevede jeg en vild dag ved Roskilde Fjord, og det gode fiskeri er bare fortsat på flere ture i løbet af ugen. Oven i købet på trods af, at ugen ikke bød på mange chancer for at komme ud, og når der var tid, blæste det lidt kraftigt til pontonbåden, men fiskene var der stadig. Der var så mange, at det der med at tælle, hurtigt blev opgivet. Mest målsfisk, men også flere omkring den halve meter.

I dag var der så gået en uge, siden festen startede, og det var lidt spændende, om den ville fortsætte. Jeg havde mulighed for at komme på fjorden midt på eftermiddagen og fik hurtigt et par målsfisk. Jeg fiskede en strækning af, hvor der i sidste uge var tæt med fisk. Der kom kun et enkelt hug, og da jeg ville vende om, lagde jeg lige et sidste kast op mod vinden. Under indtagningen tog jeg en lille pause og kiggede lidt distræt ud over fjorden, men blev vækket resolut af et hårdt træk i linen, og en flot fisk sprang helt fri af vandet, inden den tog et langt udløb.

Jeg fik den til sidst i nettet og kunne konstatere, at den havde taget Kobberbassen godt til sig og var kroget langt nede i svælget. Det var i rigtig godt form, og målebåndet viste 54 cm.

Simon, der fiskede i samme område, tog et billede for mig. Desværre faldt han på vej over mod mig og knækkede sin fluestang. Sur afslutning på noget, der kunne blive til en god fiskedag.

Jeg fik yderligere nogle målsfisk, inden jeg tog båden på land for at tage hjem og rense fisk.

Det viste sig, at fiskens mavesæk var godt udspilet, og jeg forventede at finde en masse børsteorm som i sidste uge, men denne gang var det udelukkende store fjordrejer, der havde været på menuen. Dem er der sikkert rigtig mange af i fjorden lige nu, men alligevel kunne ørreden ikke stå for en lille Kobberbasse.

• Kommentarer(1)//www.kystdage.dk/#post248

Børsteorm på menuen

AprilOprettet af Henning Pedersen man, april 08, 2013 20:57:01

Endelig slap isen sit sidste tag i vores lokale forårshotspot i Roskilde Fjord, og straks gik havørrederne amok i en forårsmenu bestående af tangloppe, rejer og ikke mindst børsteorme.
Lørdag var der næsten vindstille, da jeg sammen med Rino satte pontonbådene i vandet kl. halv syv om morgenen. Isen dækkede stadig den inderste del af området, men lige ud for iskanten viste den første fisk sig i overfladen. Den huggede dog først noget senere, og det var tydeligvis forsigtige fisk.
Efter nogle timer kom der drev i isen, som forsvandt østpå og gav plads til mere fiskeri. Jeg fik 5 ørreder i alt. De fleste omkring mindstemålet. Rino var længe om at komme i gang, men fik til gengæld dagens største midt i halvtredserne.

Søndag valgte jeg at blive hjemme, da vinden tog til, men da meldingerne om aftenen kom ind på nettet, kunne jeg se, at det havde været en skidt beslutning. De andre meldte om fangster på 10-30 fisk pr. mand, så det var med store forventninger, jeg så frem til den tur, der kunne blive tid til mandag eftermiddag.
Rino var igen af sted og tabte en god fisk. Han fik den dog på video: http://www.youtube.com/watch?v=jRUQobbQ4nw

En opringning midt på dagen til Rino bekræftede, at der stadig var mange fisk på hotspottet, blot havde de flyttet sig længere ud i fjorden. Han havde allerede fanget så mange, at han var holdt op med at tælle.
Kl. 13 var jeg fremme i pontonbåden og fik straks fisk. Den første time gav over ti ørreder, og jeg holdt også hurtigt op med at tælle. Der var selvfølgelig en del mindre fisk imellem og også mange først i fyrrerne. En på 43 cm kom med hjem til aftensmaden, og senere på eftermiddagen fik den følgeskab af en flot blank ørred på 55 cm.

Den gylpede straks en børsteorm op, og senere hjemme ved køkkenvasken fik jeg syn for sagen. Den var simpelthen stoppet med børsteorm, som væltede ud af munden på den, da jeg holdt om den for at skrabe skæl.

Lidt senere fik jeg endnu en fisk midt i halvtredserne. Den var tromletyk, men helt anderledes en den anden. Den var brun og plettet som en bækørred, men var tydeligvis ikke en nedgænger med den kondition. Skællene sad godt fast, og den var slimet som en fisk i ferskvand. Det var tydeligvis en udsætningsfisk, da den manglede brystfinnerne. Den mindede rigtig meget om en fisk, jeg fik i Havelse Å for nogle år siden. Her var det meget svært at afgøre, om det var en bæk- eller havørred. Ja, faktisk havde den også pletter på halen som en regnbueørred ;-) Jeg fik desværre ikke et billede af dagens fisk, inden den kom tilbage i fjorden.

Om lidt er der hornfisk i fjorden, så det er en kort, men hektisk forårssæson, der er udsigt til i år, men med dagens fangst på ca. 40 havørreder er det svært at bevare pessimismen.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post247

Afsløringer i april

AprilOprettet af Nicolai Eriksen lør, april 28, 2012 00:02:55

Kluntet må det have set ud hvis nogen havde stået dér på skrænten og iagttaget den ivrige, febrilske gut der pludselig var i kontakt med en ørred stor nok til, for første gang i guttens fiskeliv, at tage magten fra ham. De runde, glatte sten og konstante, krappe bølger fra øst gjorde Skanserevet til et forræderisk underlag – den silende regn slørede hans blik og ørreden havde vredet hans adrenalin helt ud i overhuden.

Landingen foregik uden net, uden gaf, ingen venlig medfiskers hånd eller andre hjælpemidler og sejren var derfor total over denne blanke skabning.

Fangsten brændemærkede mig som kystens slave for resten af livet og jeg træller endnu under erindringen om den dag i April hvor mine kystdage for alvor fik antal og betydning.

Den moderne lystfisker af i dag har prøvet vidt og bredt. Han har rejst, guidet, undervist og overlevet alskens vildskab på samtlige kontinenter og kigger med udtalt fryd sine efterbehandlede digitalbilleder og smarte videoklip igennem. Han har et stort netværk af hårdkogte livsstilsfiskere som kan hjælpe den næste ekstremoplevelse på vej og tage det næsten actionfoto til de kulørte blade.

Men ingen steder, som på den frie, åbne kyst hvor enhver kan prøve lykken uafhængig af økonomi, netværk og grejindkøb defineres sjælen af en fisker. Der er ingen smutveje eller dyrtkøbte guider som kan sikre den enkeltstående oplevelse eller din udvikling over tid. Det kan kun glatte sten og dejligt slid.

Det er i April at det omvendte hamskifte finder sted og fiskeren ifører sig åndbare gevandter og usikker identitet – svækket af vinterens tvivl og mørke. Vist, har han været ude siden isen slap men overbevisningen har manglet for dønningerne har været kolde og badevandet i karret har været sterilt indtil April. Nu er der ingen undskyldninger.

Når solen tvinger sig gennem det spredte skydække og skinner afslørende på hans usikkerhed og vaklende skridt er det kun vandet der tæller. Strand og skov bag ham forsvinder. Selvsamme sol han forventningsfuldt spejder efter mens smagen af Fernet Branca og morgenens dis fordamper. Herude er han hverken karrieremenneske, far, kæreste eller noget som helst andet i kraft af sit daglige landjordsliv. Her er han blot lettere - måske på grund af vandets bæreevne? Måske på grund af dets karakter og endeløse udstrækning der alligevel lader ham magtesløs?

På kysten kæmper jeg mod min natur og finder hvile. Som enhver anden knægt vil jeg stå i medvind, kaste en lang skygge fra toppen af en stor sten og se fluen flyve halvvejs til Møn i et uendeligt langt rul der slutter med hjulets skælmske ’klik’. Svært tilfreds med denne situation og mine evner er jeg utallige gange taget tomhændet hjem rent fangstmæssigt. April har afsløret mig.

Det er nu kammeratskab i min verden tager form og man ufravigeligt finder ud af, hvem man går i spænd med. Jovist, kan man da sidde høfligt med hvem som helst i de mørke måneder og smaske saftigt i hinandens røgede whisky og fortælle om sidste forårs storhed mens pels og dun bliver til kynisk bedrag, men det er når Østersøen kalder, at er alle sig selv nærmest og fisker på sin egen måde. Vinterens venner puster flyderingen op eller søger mod tåbelige pladser hvor man selv ville gå til i kedsomhed og længsel efter det rigtige vand!

Med en halvforkølet undskyldning meldes der fra til hyggelige gruppeture for at pleje sit eget, sære ego på en fredelig og forladt plads. Dem man møder på stranden uden forudgående aftale er de mest spændende – de har måske tænkt noget andet end en selv, men er alligevel nået til samme konklusion?

Den rustne skulder leverer de første komiske kast og der går lang tid før den understimulerede venstrearm deltager med et fornuftigt dobbelttræk. Skulle en fisk af vanvare hugge for tidligt og på et dårligt kast er man ligeligt forgyldt og forbandet. Held og uheld følges også ad på de glatte sten og man må acceptere dem som jævnbyrdige for ikke selv at miste balancen.

I de tilfældige sekunder som fra tid til anden opnår kæmpe betydning ved at virke endeløse, lever kystfiskeren i mig maksimalt og evigheden må strække sig for at holde trit. Jeg tæller dem ikke og holder ikke vejret, men tankerne falder på venskaber, glatte sten, blanke ørreder og den dér dag på Skanserevet for lang tid siden….

• Kommentarer(6)//www.kystdage.dk/#post237

Det rigtige valg

AprilOprettet af Henning Pedersen tor, april 05, 2012 14:20:54

Hvor skal turen gå hen i dag? Der er mange forhold, der kommer i spil, når den vigtige afgørelse skal træffes: De foregående dages oplevelser, rygtestrømmen fra venner og bekendte, erfaringer fra tidligere år, behovet for nattesøvn, frostvejr om morgenen osv.

Her til morgen stod valget mellem at stå meget tidligt op og tage med Rino til Isefjorden, hvor vi havde fundet fisk de sidste par morgener. Det havde især været godt meget tidligt, så det gjaldt om at være tidlig på færde. Den anden mulighed, der var i spil, var tage pontonbåden med på til en lokal plads i Roskilde Fjord, hvor vi fik fint med fisk for en uge siden. Det ville betyde kortere køretid og dermed mere søvn. Desuden var udsigten til fem minusgrader om morgenen ikke lige det, der indbød til at starte meget tidligt.

Valget faldt derfor på den lokale plads med et lønligt håb om, at fiskene stadig var der. Kl. 6.30 lå pontonbåden på vandet, og der gik ikke et minut, før de første fisk viste sig i overfladen. Det blev de ved med de næste to timer, så rigtig mange kast blev sendt ud mod en fisk i overfladen.

Fiskene var nu ret forsigtige, og ganske vist viste de sig i overfalden, men det var ikke der, de huggede. Det foregik et stykke fra land på 2-4 meters dybde, og det så ud som om de jagede rejer, som de så endte med at snuppe helt oppe i overfladen.

Der gik et stykke tid, inden jeg fik det første hug, og man skulle tilsyneladende fiske både dybt og langsomt for at få dem til at hugge på trods af, at de viste sig i overfladen.

Efter et par timer ebbede det ud, og jeg pakkede sammen og kunne køre hjem med en fin fisk på den halve meter. Fire andre målsfisk havde fået lov at svømme videre i fjorden,
En opringning til Rino viste, at det havde været det rigtige pladsvalg på dagen. De havde hverken set eller mærket noget som helst.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post235

Hvor svært kan det være?

AprilOprettet af Henning Pedersen ons, april 04, 2012 21:17:04

I dag mødte vi manden, der kun fanger havørreder på 4 kg!
Tilmed på tværs af alle de gængse sandheder om kystfiskeri efter havørred og uden at bruge mere end fem minutter på sagen.

Rino, Lars og jeg stod klar i det allertidligste morgenlys ved isefjorden i morges, og da Rino fik hug i allerførste kast så det ud til, at det skulle blive en rigtig god dag. Jeg mistede en fisk kort efter, og Lars fik også hurtigt hug, men så gik det i stå. Fiskene viste sig ind i mellem, men var ikke til at lokke på fluen.

Efter et par timer begyndte en del andre at dukke op på pladsen. Lars skulle på arbejde, og Rino og jeg valgte at tage en afstikker til Asnæs, hvor vinden var fin på sydkysten.
Fremme på pladsen kunne vi konstatere, at alt så fint ud, men en time efter måtte vi sande, at vi ikke havde set eller mærket noget som helst.

Efter en hurtig rådslagning besluttede vi at vende tilbage til pladsen ved Isefjorden, som lå nogenlunde på hjemvejen.

Tilbage ved fjorden kunne vi se en del biler på parkeringspladsen og flere var i gang med fiskeriet. Vi valgte alligevel at give pladsen en chance og fandt et hul i rækken. Der blev taget en mindre fisk af en spinnefisker, men ellers skete der ikke alverden. Rino kom dog til at fiske ved siden af en mand, der fangede et par målsfisk på bombarda og flue. Fiskene huggede langt ude i kastet, og han kunne ikke nå dem med fluestangen.

Vi valgte at stoppe og gik op til bilen på parkeringspladsen. Herfra var der en fin udsigt, og vi stod og betragtede en mand, der netop havde startet fiskeriet nedenfor, hvor Rino lige havde forsøgt. Han fiskede med blink i stille, klart vand midt på dagen i solskin. Vi gav ham ikke mange chancer, men det var han da ligeglad med!
Vi kunne se, at han krogede en fisk og begyndte fighten, som tog overraskende længe. Vi blev enige om, at han vist var en forsigtigper, der ikke turde lægge pres på fisken, der nok bare var en af de sædvanlige målsfisk. Men det trak ud, og fisken kom stort set ikke op i overfladen. ”Et minut pr. kilo”, kommenterede Rino med henvisning til sine laksefiskeerfaringer, så hvorfor fik han nu ikke den fisk på land?

En anden fisker havde også bemærket den lange fight og kom over og tilbød at nette fisken. Det fik han så lov til, at fisken endelig kom til overfladen foran dem. Vi kunne ikke rigtig se størrelsen oppe fra vores udsigtspunkt, men nu var nysgerrigheden blevet vakt, og vi gik ned for at se dyret.

På stranden var manden ved at fjerne blinket fra en fin blank havørred, som vi bagefter målte til 71 cm. Vi anslog vægten til tæt på 4 kg og ønskede manden tillykke med den fine fangst.
Han kunne fortælle, at det var årets første fisk på årets første tur! Lidt efter kørte han hjem med fangsten, for hvorfor fiske mere, når fisken til påskefrokosten var i hus.
Ja, hvor svært kan det egentlig være ;-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post234

Havørred på tværs

AprilOprettet af Henning Pedersen tir, april 03, 2012 19:57:54

Klokken var lige omkring 6.30, da jeg holdt på parkeringspladsen ved Isefjorden. En anden var allerede i gang med at fiske i det tidlige morgenlys, og jeg fik hurtigt gjort mig klar og fik slæbt pontonbåden ned til vandet.

Den anden var imens gået på land og stod tilsyneladende med noget blank i hånden. Jeg arbejde mig roligt ned mod ham. Man vil jo ikke bare mase sig på J
Da jeg var næsten derhenne, vendte han sig og hilste. Det var Rino, der kunne fortælle, at han stod med en flok fisk og allerede havde fanget fem. Den største var en flot blankfisk, som vi senere målte til 58 cm.

Rino fik en mere, men så forsvandt flokken. Jeg søgte længere ned i en bugt og fandt dem igen. Fik hurtigt én og ringede efter Rino, der kom ned og deltog i løjerne.
Pludselig havde vi begge fisk på. Min føltes ret stor, og jeg anslog den straks til et par kilo. Den gik tungt og kom ikke til overfladen, så i tankerne blev den endnu større. Den udviste dog ikke den helt store vildskab, og tanken om en stor nedgænger var nærliggende. Da den kom til overfladen, var det tydeligvis ikke en blankfisk, og den opførte sig ret mærkelig. Efter endnu lidt kamp fik jeg den hen til båden og kunne nu se, at den var kroget ved brystfinnen, og det skæve træk havde gjort, at den føltes langt større, end det ene kilo den sandsynligvis vejede.

Den kom ud igen, og tankerne kredsede lidt omkring, hvordan den var blevet kroget på den måde. Det sker heldigvis kun sjældent og som regel i forbindelse med, at der er mange fisk i vandet. Det var der heldigvis denne morgen, og i morgen er de der nok igen. Jeg er i hvert fald!

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post233

Nu med stripper på båden - 21/4 2011

AprilOprettet af Henning Pedersen tor, april 21, 2011 16:15:17

Min flydering har fået stripper ombord. Ja, altså ikke et letpåklædt damemenneske, men en Flexi-stripper!

Den kan vel bedst beskrives som en linekurv uden kurv og har ét formål, som den udmærker sig ved at leve fuldt op til, nemlig at holde styr på løslinen under fluefiskeri.

Jeg købte den direkte hos dens opfinder Bjarne Friis i Randers, da jeg var i Jylland for at fiske sammen med Henrik Leth. Noget der gerne skulle resultere i en kommende artikel i Sportsfiskeren. Vores fiskeri foregik om lørdagen ved Sangstrup Klint lidt nord for Grenå, hvor vi havde håbet at finde nogle store blanke. Vi fandt bare ingenting, så søndag tog vi i stedet til Mariager Fjord, og Henrik – som sikkert havde bemærket, at jeg lidt for ofte havde linekludder – lånte mig en Flexi-stripper. Den virkede perfekt, og senere på dagen besøgte jeg Bjarne og fik én med hjem.
Læs gerne mere her: http://www.fries-rods.dk/lang/dk/flexi_stripper.htm

Vores tur til Stinesminde ved Mariager Fjord var mere indbringende end lørdagens tur til Djursland, og jeg havde en fin fight med en halvmetersfisk af den særlige lokale vildfiskestamme. Plettet og brunlig som en bækørred. Lidt slank, så den kom retur i fjorden. Henrik fik tre målsfisk, så alt i alt en fin dag.

Henrik fiskede jo fra pontonbåd, mens jeg holdt mig til flyderingen og måtte erkende en markant forskel på de to fartøjet: Evnen til at sejle op mod vinden.
Da vi skulle retur i modvind efter at have gennemfisket en strækning på 6-700 meter, klarede Henrik det nemt, men jeg måtte give op og gå på land og bære ringen retur. Jeg kom ganske enkelt ingen vegne, og benmusklerne var godt brugt, da dagen var omme.

• Kommentarer(2)//www.kystdage.dk/#post217

Løse skæl - 14/4 2011

AprilOprettet af Henning Pedersen tor, april 14, 2011 20:58:02

Da jeg var 15-16 år var løse skæl en katastrofe, når de dryssede ned på skuldrene. Det gjaldt om at få dem fjernet hurtigst muligt, og jeg gik og børstede væk hele tiden. Det var bare så flovt!

Men sådan er det ikke i dag. Nu er løse skæl noget man lader sidde så længe så muligt. Ikke nødvendigvis på skuldrene, men på grejet, på flyderingen, på sine waders og på hænderne. Ørredskæl, naturligvis ;-)

Jeg var i dag så heldig, at en på blank ørred på 52 cm tog min Kobberbasse på turen til Isefjorden og bagefter fordelte dejlige, blanke skæl alle mulige steder. Det er så slut nu, hvor den endte sine dage som et fint aftensmåltid, men jeg er sikker på, jeg stadig støder på små minder rundt omkring de næste par dage.

Turen gav også en anden ørred, som var en del længere, men trods en god, lang fight var det helt tydeligt en slank fisk med kæbekrog og faste skæl. En fisk som havde været på gydning i vinter, og den svømmer naturligvis rundt derude endnu.

Den første med de blanke, løse skæl endte som sagt sine dage på vores middagsbord, men at ende sine dage som et måltid, der er tilberedt med omhu og i selskab med andre gode ingredienser, er for mig også en god måde at ære en flot fisk på.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post216

Så er den der! - 10/4 2011

AprilOprettet af Henning Pedersen søn, april 10, 2011 19:42:07

”Så var den der!” - ”Yes, der var den!” – ”Sådan!” – ”Så var den der igen!” osv. osv.
Du har sikkert også hørt dem. Disse spontane udbrud, der flyver ud af munden på én, når ørreden hugger. Rart at sige, knap så godt at lægge øre til i alt for store mængder – især når man ikke selv får lejlighed til at blande sig i koret.

Jeg har knapt fået flyderingen i vandet, da der lød en venlig hilsen inde fra land. det var Lars og Claus, der havde udset sig samme plet i Isefjorden til noget aprilmorgenfiskeri. Fjorden lå næsten blank, og det var rimelig let at spotte fisk, der viste sig i overfalden, men vi så nu ikke noget det første kvarters tid. Men så fik vi øje på en fisker længere nede ad strækningen, som var i gang med at fighte en fin fisk. Med tanke på fjordørredernes udtalte flokmentalitet, søgte vi over mod manden for at deltage i løjerne.

Og gang i løjerne var der bestemt. Jeg fik selvfølgelig kludder i skydelinen, og den udredning kunne jeg så hygge mig med og samtidig lægge øre til flere af de ovenfor nævnte spontane udbrud. Den næste halve time fangede Lars omkring 10 ørreder og Claus det halve, mens jeg beskedent lod det blive ved et par kontakter og en enkelt mistet fisk.

Så forsvandt flokken og sammen med dem mine medfiskere, hvis udgangstilladelse ophørte. Fint, tænkte jeg, så kan man da komme til. Enkelte fisk viste sig da også den næste time, men der var langt imellem dem og kun en enkelt undermåler faldt for min flue. Men i morgen, så…… ;-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post215

Bekymringer - 29/4 2010

AprilOprettet af Henning Pedersen tor, april 29, 2010 20:43:47

Husk endelig at tage sorger og bekymringer på forskud. Man skulle jo nødig gå glip af en god bekymring ;-)

Her i den kolde vinter var jeg i hvert fald bekymret for, hvordan det skulle gå med vores havørreder. Jeg husker tydeligt nogle elendige fiskeår midt i halvfemserne, da vi havde et par hårde vintre i træk. Indtil da havde jeg troligt ført fangstrapport, men i 1996 holdt jeg op, for det var ikke noget problem at holde styr på de tre havørreder over mindstemålet, som det blev til det år.

Heldigvis ser det ud til at vore sjællandske ørreder har klaret vinteren fint, i hvert fald hvis jeg skal tage udgangspunkt i de fangstrapporter, vi får ind på min forenings hjemmeside. (Jo, jeg kan godt linke til den: www.fabelfisken.dk, men det er kun medlemmerne, der har adgang til siden med fangstrapporter ;-))

Faktisk er der blevet fanget temmelig mange fine fisk på den rigtige side af de 50 cm i løbet af april, mens antallet af undermålere har været forbavsende lavt.
På vores tur i dag talte vi netop om, at det var mærkeligt, at vi her i foråret endnu ikke var stødt ind i de store flokke af fisk, som normalt trækker rundt på nordkysten. Flokke, som pludselig dukker op, og hvor hovedparten er omkring mindstemålet med enkelte større fisk imellem.

I dag ramte vi heller ikke en flok, men Rino fik en fin ørred på knap 2 kg, som han genudsatte, da fryseren er fuld, og der tilmed er en god fisk hos røgmanden ;-)
Jeg startede med at miste en god fisk, men fik senere en på knap den halve meter, og da jeg lidt senere på dagen vendte tilbage til en anden plads på nordkysten, gav det en fin blankfisk på 60 cm.

Der var selvfølgelig en del hornfisk i vandet, men det helt store rykind er ikke kommet endnu …..heldigvis :-)

Hvis jeg ellers har ret i, at fiskene har klaret vinteren fint, kan man jo gisne lidt om årsagen, når man sammenligner med de hårde vintre i halvfemserne. Der kan selvfølgelig kun gisnes, men jeg tror – velvidende at jeg ikke kan føre nogen form for bevis for det – at det hænger sammen med, at vi i dag kun udsætter afkom af vildfisk, og at der er en større selvreproduktion i vandløbene. Desuden er fiskene præget på et vandløb, som de kan søge til – ikke fordi det nødvendigvis giver dem mulighed for at reproducere sig, men det giver dem mulighed for at trække op i ferskvand, når temperaturen falder.
Tidligere var der ret begrænset, hvad vandløbene selv kunne producere, og fiskene, der overvejende var afkom af dambrugsfisk, blev udsat direkte på kysten, hvilket sikkert ikke var et problem i de varme vintre, men måske var meget problematisk, når det blev virkelig koldt.

Ja, vi er alle salige i vores tro, men en kendsgerning er det i hvert fald, at vildfiskene klarer sig markant bedre end dambrugsfiskene ude i den rigtige natur.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post184

Tidlig på færde - 18/4 2010

AprilOprettet af Henning Pedersen søn, april 18, 2010 22:10:25

Nej, det var ikke mig, der var tidlig på færde denne aprilsøndag. Faktisk var klokken omkring 2 om eftermiddagen, da jeg endelig efter en længere travetur stod på den udvalgte plads ved Isefjorden.

En længere strækning skulle affiskes med spin og bombarda, da vinden stod lige på og rejste små krappe bølger på fjorden.
Efter en halv time, hvor der ikke var sket noget, viste en fisk sig lige foran mig, netop som jeg havde taget flåddet op til næste kast. Jeg ventede selvfølgelig med kastet, og en fisk tog fluen og stak hurtigt ud til siden. Da der ikke var mere line tilrådighed for den, sprang den højt til vejrs og afslørede sig til min store overraskelse som en hornfisk.

Usædvanligt tidlig på færde så langt nede i Isefjorden som på højde med Orø, så nu er freden altså slut, ligesom det er slut med bare at gå ud fra, at ethvert pil ved fluen er ørred. Ja, i løbet af en uge eller to kan man sikkert roligt regne med, at langt de fleste kontakter er hornfisk, selvom chancen for ørred selvfølgelig stadig er til stede.

Turen gav flere kontakter, som unægtelig også smagte af hornfisk, men der var dog også et par mindre ørreder, der faldt for min Grønbasse :-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post183

Godt begyndt..... - 15/4 2010

AprilOprettet af Henning Pedersen fre, april 16, 2010 20:21:20

….. men ikke helt fuldendt.

Torsdag morgen lagde jeg flyderingen i vandet på den udvalgte plads i Isefjord, mens solen stod op, og et par andre fiskere på pladsen kunne fortælle om fint fiskeri i den allertidligste morgen. Mens de afsluttede deres fiskeri for at tage på arbejde, sejlede jeg i roligt flyderingstempo ud til fiskepladsen med tankerne på den lange fridag, der lå forude og med udsigt til godt fiskeri.

Der var allerede i første kast bud efter fluen, og i andet kast sad den der. Nettet havde jeg glemt oppe i bilen, så det var ikke uden held, at den meget yderligt krogede fisk med en fast greb om nakken kom op på ”dækket”. Den var tæt på den halve meter og kom med hjem til aftensmaden.

Nu var det så bare et spørgsmål om, hvor længe der ville gå, inden den næste huggede. Hvor svært kunne det være?

To timer efter kunne jeg konstatere, at jeg havde set et par mindre fisk i overfladen, men ikke mærket en eneste. Flyderingen blev derfor pakket ind bag i bilen, hvorefter turen gik til en anden plads i fjorden.

Her var der ingen andre fiskere, men til gengæld en sand skov af vager, der mankerede de mange åleruser, der var sat ud i området.

I sidste uge kom den nye rødliste, som angiver hvilke arter, der er truet i den danske natur. Som noget nyt optræder ålen på listen med betegnelsen ”kritisk truet”. Ålens tilbagegang angives at være på 90-99 % af den oprindelige bestand.
På den baggrund kan det forekomme paradoksalt, at der fiskes så intenst efter den. Det virker, som om filosofien er, at kan man ikke fange de ønskede ål med tre ruser, ja så prøver man da bare med seks ruser, eller hvor mange det nu bliver til. At det i den sidste ende betyder, at der ikke bliver nogen ål tilbage at fange, ser ikke ud til at bekymre rusefiskerne.

Mine anstrengelser på pladsen resulterede i en enkelt undermåler, så alt i alt må jeg sige, at dagen ikke blev helt fuldendt, selv om den stod på dampet havørred til aften.