Kystdage

Løst kroget - 28/6 2010

JuniOprettet af Henning Pedersen tir, juni 29, 2010 17:45:35

Klokken var 22, vandet lå fladt med en svag fralandsvind, og de sidste badegæster var på vej hjem fra stranden ved Liseleje. En af dem bemærkede i forbifarten:

- Og jeg trode, jeg havde meget gear med!

...da jeg passerede med flydering og øvrigt udstyr :-)

Jeg sejlede ud over første revle og begyndte at affiske det mørke bælte. Efter 4-5 kast viste en stor fisk sig i overfalden indenfor kastehold af fluestangen, og i andet kast kom opstramningen.
Min første tanke var, at den vist ikke blev kroget særlig godt, men efter et par flotte spring sad den stadig fast og havde afsløret sig som en fin fisk på 3-4 kg.

Efter fem minutters tovtrækkeri begyndte den at svømme rundt i overfladen tæt på mig med tydelige træthedstegn ... og så slap den pludselig krogen.

Min fornemmelse havde nok alligevel været rigtig.

Jeg fortsatte fiskeriet natten igennem med den vished, at der var fisk i farvandet, men der skete desværre ikke mere.

Måske skulle man indskrænke natten til kl. 22-23 ;-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post191

Gode nordkystaftener - 17/6 2010

JuniOprettet af Henning Pedersen fre, juni 18, 2010 15:46:50

Normalt plejer mit kystfiskeri på denne tid af året kun at handle om decideret natfiskeri, hvor jeg fisker hele natten igennem. Men i år er det - som så meget andet - noget anderledes, for hvorfor holde sig oppe hele natten, når fiskene allerede er på banen om aftenen?

Frem mod solnedgang må man naturligvis trækkes med de mange hornfisk, der hele tiden piller i fluen, men når først ørreden hugger, er jeg ikke et sekund i tvivl om, hvad der har taget fluen.
I går aftes var jeg dog i tvivl om dens størrelse, for den fulgte lidt for villigt med ind, men det viste sig at være en fin lille, tyksak på 45 cm, som vi skal nyde til aftensmad her i weekenden.

Flere andre fra min forening har haft gode fangster under aftenfiskeri her i juni og så længe vandet ikke er varmere, går det fint at fiske på min hjemlige kyst, som ellers mest indtages af de mange badegæster her om sommeren, og normalt er det mest om morgenen, man kan have vandet for sig selv.

Jeg fik kun den ene ørred. men der var mange at se. Det var dog de mange smolt, som er trukket ud her i foråret, der nu boltrer sig i det salte vand. De har heldigvis ikke fået smag for fluer og blink endnu, men sådan vil det ikke være, når vi når frem til august/september. Men godt der er så mange. Det lover godt for de kommende år.

• Kommentarer(1)//www.kystdage.dk/#post188

Først den ene vej ..... 9/6 2010

JuniOprettet af Henning Pedersen tir, juni 08, 2010 08:22:59

Den 2. juni faldt jeg over et billede og en artikel i Frederiksborg Amts Avis. På billedet stod en mand på en bro over Havelse Å, og artiklen havde overskriften ”Naturen skal tilbage til dyrene og fjordens fisk”. Den handlede om planerne om at lave området Apholm om til vådområde, så dyrkningen ophører i ådalen, og engene bliver oversvømmede, når der er flom i åen. Se artiklen her.

På billedet var det tydeligt at se de skarpt afskårne åbrinker efter den opgravning, der fandt sted i januar, og manden på billedet var en skovfoged fra Frederikssund Kommune, som fortalte om projektet.

Når jeg faldt over billedet var det fordi den samme kommunale medarbejder også var i medierne i forbindelse med opgravningen af åen. Den gang fortalte han om, at opgravningen blev foretaget, for at åen ikke skulle oversvømme markerne i ådalen nærmest åen.

Nu er den pågældende jo netop embedsmand og ude i kommunens ærinde, så det er ikke ham personligt, jeg skyder på. Men nu et halvt år efter viser det sig altså, at det faktisk er de kommunale myndigheders hensigt, at åvandet skal oversvømme de vandløbsnære arealer for at fjerne noget af kvælstoffet, så det ikke belaster fjorden. Det er for så vidt ganske fornuftigt, men ….. hvorfor var det så lige, at man først skulle grave åen dybere med den stik modsatte hensigt??

Projektet ved Apholm er beskrevet på Hillerød kommunes hjemmeside: http://www.hillerod.dk/ForBorgere/Miljoe_Energi/Vand_og_Naturplaner/Apholm.aspx

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post187

Nord eller syd - 6/6 2009

JuniOprettet af Henning Pedersen lør, juni 06, 2009 18:12:59

Fredag aften gik turen mod Vestsjælland. Med i bilen var August, som med held havde været med på en tilsvarende nattur året før og nu håbede på at gentage succesen.

Sidste år var vi på Røsnæs, og spørgsmålet var nu, om vi skulle vælge samme sted igen, for i løbet af dagen havde vinden blæst fra nord lige ind på den udvalgte strækning. Her til aften var den imidlertid aftaget, og vejrudsigten forudsagde, at den ville dø helt ud i løbet af natten.

Vi tog derfor chancen, og mens solen dykkede ned bag Samsø og en stor regnsky, som heldigvis holdt sig ude midt i Kattegat, gik vi ned til vandet. Det så fint ud, men vi fandt hurtigt ud af, at det var fyldt med møg de først 20 meter ud, og efter en halv time, hvor vi i hvert enenste kast, skulle befri fluen for fedtemøg, tog vi en hurtigt beslutning og kørte til Asnæs.

Her på den sydvendte kyst var vandet helt stille og samtidig uden alt det drivende møg. Modsat den nordvendte kyst var der ingen hjælp at hente fra solen, men til gengæld var månen stået op, og med to dage til fuldmåne fik vi rigelig lys til at se, hvad vi foretog os.

Vi kunne derfor fiske hele natten igennem, men hvad hjælper det, når fiskene ikke rigtig vil være med på legen.

Jeg fik en enkelt ørred lige under målet, men ellers hverken så eller mærkede vi noget, bortset fra enkelte hornfisk, der blev vækket af deres natlige dvaletilstand.

Dvaletilstand var også ,hvad der var tiltrængt, da vi ved syvtiden var tilbage i Asserbo. Det har sin pris at springe nattesøvnen over :-)

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post138

Tobisbugten - 1/6 2009

JuniOprettet af Henning Pedersen man, juni 01, 2009 15:50:16

På vores vej hen over Sjælland talte vi om vores forventninger og planer for nattens fiskeri. Stig og jeg havde udset os et rev på Vestsjælland, hvor vinden ville være rigtig, og meldingen om klart vejr gjorde det sandsynligt, at vi ville få lys nok, selvom kysten var sydvendt.

Mine planer var de mest omfattende og omfattede blandt en del udstyr, som jeg havde klargjort i løbet af dagen inspireret af en artikel om tobisfangst i det forrige nummer af Sportsfiskeren. Her var beskrevet, hvor let man kunne fange tobiser med en rejehov, så sådan en havde jeg med. Ligeledes medbragte jeg en agnspand med nyborede huller, sådan som det også var beskrevet i artiklen.
Min plan var at fange nogle tobiser og fiske med dem i de mørke timer med et knæklys monteret over flåddet. Imens kunne vi så passende dele en flaske rødvin inde på stranden. Hvor svært kunne det være?

Vi var fremme på pladsen, da klokken var 21.30 og kunne straks konstatere, at 7-8 andre havde fået samme ide, så det blev ikke revene for vores vedkommende, men bugterne imellem. Der er nu heller ikke så ringe, og der var fin sandbund, hvor jeg kunne fange mine tobiser.

Hornfiskene var som sædvanligt aktive, mens solen gik ned. Ørreder så vi derimod ikke nogen af, men en lille kysttorsk snuppede min muddler. Engang var de nærmest en plage, i dag desværre en sjældenhed.

Ved midnatstid skulle jeg så prøve revehoven og skubbede den ivrigt hen over sandbunden. Rejer var det ikke noget problem at fange og en lille fladfisk på 6-7 cm røg også i maskerne, men tobiser. Ikke en eneste!
Nå, jeg ræsonnerede, at der nok ikke var tobiser alle vegne, og man nok skulle være lidt heldig for lige at finde det præcise sted, hvor de havde gravet sig ned i sandet.

Jeg forsøgte mig så med en reje under flåddet, men fik dog ingen hug og havde lidt svært ved at styre det i den kraftige strøm. Knæklyset kunne man knapt ane, for vi var velsignet med en måne i første kvarter, som lyste godt op, sammen med de stærkt oplyste krydstogtbåde, der i en jævn strøm stævnede ned gennem Kattegat og Storebælt.

Nat blev til morgen, og maj blev til juni, men vi så stadig ikke skyggen af ørreder. De andre var taget hjem i løbet af natten, så vi kunne nu også affiske revene, men bortset fra endnu et par småtorsk og en enkelt hornfisk, fik vi ikke fisk på land.

Men nu var der pludselig rigtig mange fisk i vandet. Små fisk, som i stimer hele tiden viste sig i overfalden og jævnligt reagere med paniske flugtforsøg, når de mente, der var fjender efter dem. Ved nærmere eftersyn var det stimer af små tobiser, som bare var overalt i den 200 meter lange bugt, hvor jeg forgæves havde forsøgt at fange dem med rejehoven om natten.

Så svært kunne det altså være, og med dette lille vink fra naturen i bagagen kørte vi trætte tilbage over øen, for at få nogle stærkt tiltrængte timers hvile, mens pinsesolen bagte ned udenfor.

• Kommentarer(2)//www.kystdage.dk/#post136

Morgenlys over fjorden - 21/6 2008

JuniOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 15:39:53

Den korte lyse nat gled roligt over i morgenlyset. Årets længste dag startede tidligt, men den forventede opgående solkugle ude over Halsnæs forsvandt bag en stor regnbyge, som trak ind fra nordvest og fortsatte ned over Halsnæs og Hornsherred.Blog Image

Da klokken nærmere sig seks om morgenen, var solen nået så langt op, at den begyndte at sende sit lys ind over regnbygeskyen, som lå hen over land. Fra vores position på vestsiden af Isefjord så vi et fascinerende skue i et utal af blå nuancer, mens morgen blev til dag, og vi afsluttede nattens fiskeri.

Blog Image

En stor flok krager fløj ind over skoven, og nogle måger beklagede sig højlydt over vores tilstedeværelse. En enkelt hejre gled lydløst over himlen, og en sang, som jeg igennem længere tid jævnligt har lyttet tid, lå lige på læben. Den skotske sangerinde Karine Polwarts smukke sang ”Follow the Heron”.

By night and day
We’ll sport and we’ll play
And delight as the down dances over the bay
Sleep blows the breath of the morning away
And we follow the heron home

Vi fulgte også efter hejren og tog den lange vej syd om Isefjorden hjem til en velfortjent søvn efter en lang nat ved kysten.

Hvem er Karine Polwart? Ja, for et år siden vidste jeg det ikke, men så var jeg til en koncert med den skotske trio McCalmans og købte i den forbindelse deres seneste CD. På den var netop nummeret ”Follow the Heron”. Det førte mig videre til hende, og jeg er nu den lykkelige ejer af hendes udgivelser.
Jeg kan varmt anbefale dem, og de nysgerrige kan søge videre her: http://www.karinepolwart.com/

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post66

Plads til alle - 7/6 2008

JuniOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 15:35:09

Vel vidende, at godt fiskeri den ene dag ikke nødvendigvis efterfølges af noget tilsvarende et par dage efter, tog Stig og jeg alligevel af sted til Røsnæs for at fiske natten igennem med store forhåbninger til resultatet.

Vejrmeldingen sagde svag nordenvind, og da vi kom frem, kunne vi se, at vinden var så svag, at der var havblik på store dele af Kattegat. Vi gik ned ad bakkerne, mens solen forsvandt bag Samsø.

En enkelt mand fiskede efter hornfisk direkte fra kysten. Han havde fanget et par stykker og gik hjem en time senere, da det begyndte at blive mørkt. Et par andre, der lignede fiskere, forsvandt ned til en anden pynt, så det så ud til, at vi havde området for os selv, troede vi i det mindste, men vi skulle blive klogere.

Blog Image

Ved midnat fik jeg hug på min sorte muddlerflue og kunne lande en fin ørred midt i fyrrene. Det tegnede lovende, og lidt senere mistede jeg en tilsvarende.
Klokken nærmede sig 1, og nattemørket kulminerede, men det klare, skyfri vejr gjorde det let at fiske videre. Jeg gik tilbage mod Stig, som fiskede fra en lille pynt. Da jeg kom derhen fangede øjet to lysende striber i vandet i bugten lige bag ham. Snorkeldykkere - skulle det vise sig - på fiskeri med harpun i hånden og kraftige pandelamper til at spotte fiskene. De kom langsomt nærmere og svømmede 5-20 meter ude fra land. Henne ved Stig kom den ene op over overfalden og konstaterede, vi var der, men det hindrede ham nu ikke i at fortsætte, og med stigende frustration og irritation måtte vi lægge vores kast, hvor der ikke var dykkere i farvandet..… men fristelsen til at gøre noget andet var bestemt til stede.

Den anden dykker var gået på land og passerede os med en fisk hængende fra bæltet. Jeg spurgte, hvad det var, og han svarede, at det var en havørred… ja, den var godt nok lidt lille, men der var ikke så mange fisk i aften. Og lille var fisken bestemt, 25-30 cm.
Da han lidt senere vendte tilbage, spurgte jeg ham, om han ikke syntes, det var udtryk for mangel på hensyn, når man svømmede lige ind foran, hvor vi fiskede, vel vidende at vi stod der.
Han svarede, at kysten jo var fri, og der skulle være plads til alle. Ja, det kan man jo kun give ham ret i, men når man ikke accepterer andres plads, og ens eget fiskeri sker på bekostning af andres - vel at mærke andre, der er kommet før en selv - ja, så er der jo netop ikke plads til alle.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post65

Kystdage bliver til kystnætter - 5/6 2008

JuniOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 15:30:41

Pudsigt som en hvirvel og et hug kan ændre ens opfattelse af en fisketur. På et øjeblik skifter det fra skuffelse til begejstring, og det er hele besværet værd.

Man kan fejre grundlovsdag på mange måder. I år havde jeg fri fra arbejde både selve grundlovsdag og dagen efter, så muligheden for at tage af sted hele natten, og – ikke mindst – få tid til at sove lidt den efterfølgende formiddag var til stede. Det blev så min måde at fejre dagen på.

Den udvalgte destination hed Røsnæs. Vejret var sommerlig varmt, og det var en lun fornøjelse at trave fra parkeringspladsen den lange vej ned til nordsiden, selvom klokken nærmede sig 22 om aftenen.
På vej ned måtte jeg flere gange stoppe for at fotografere. I det klare vejr syntes Samsø kun få kilometer borte, og mens jeg travede ned ad bakken, forsvandt solen bag øen midt i Kattegat.

Blog Image

Da jeg forleden aften fiskede på nordkysten ved Liseleje var der en masse aktivitet i vandet. Ikke mindst hornfiskene var på færde. Da klokken nærmede sig to om natten måtte jeg lidt skuffet konstatere, at jeg ikke havde mærket en eneste fisk og kun havde skræmt et par hornfisk på et lille rev. Ellers virkede der helt dødt.
Jeg havde heldigvis taget to sæt grej med, for allerede efter 4-5 kast knækkede bøjlen på det ene hjul. Det havde været noget surt, hvis den lange tur tværs over Sjælland havde været spildt. Surt havde det også været, hvis vagen kun 25 meter fra land udfor den ene pynt havde markeret et ulovligt garn. Jeg fandt aldrig ud af, hvad der skjulte sig nedenunder, men fik ikke fat i noget garn, da jeg fiskede på revet, så måske en åleruse. Under alle omstændigheder ulovligt og irriterende for os andre kun at markere med én vage.

På den nordvendte strækning og i det klare vejr var det ikke noget problem at fiske hele natten igennem, blot kastene blev lagt i retning mod det svage lys. For at få den rigtige retning i kastet og samtidig fiske hen over en længere strækning, gik jeg et godt stykke ud mod Røsnæsfyret og startede fiskeriet på et lille rev.
Klokken var blevet 2.30, da der endelig var en fisk, der fik smag for min sorte muddler-flue. Den kom hurtigt ind. En fisk lidt under mindstemålet, men dog en fisk. Måske var der håb om mere.

Revet fortsatte over i en lang bugt med dybt vand helt ind til land. Her er det nærmest forbudt at vade, for fiskene kan træffes få meter fra land. Lidt nede af strækket blev opmærksomheden pludselig skruet op til fuld styrke, da en stor hvirvel lige i nærheden af bombardaflåddet afslørede en pæn fisk, og der gik kun et sekund, før hugget kom. Fisken var knap 10 meter fra land og kom hurtigt helt ind til den stenede strand. Skulle jeg prøve at kane den ind med det samme? Det var svært at bedømme dens størrelse, men at dømme ud fra hvirvlen var den så stor, at det ville være en risikabel affære at lægge for meget pres på den. Jeg fik nettet frem og ventede på, at den ville lave udløb, men den blev ved med at plaske rundt lige foran mig, så efter et par forsøg røg den i nettet, og først nu kunne jeg se, at den var pæn stor og i en meget fin kondition. Målebåndet viste 58 cm, og pludselig var turen reddet.

Blog Image

Jeg fortsatte fiskeriet ned gennem bugten, og få minutter efter var der igen en fisk, der tog fluen. Den sprang adskillige gange ud af vandet og lavede korte, hidsige udløb, men havde så også brugt kræfterne og lod sig nemt kane op på stranden, da den kom ind til land. En fin fisk på 50 cm.

Jeg havde åbenbart ramt en flok fisk, som trak langs land kun 5-15 meter ude. En fisk mere huggede. Den var midt i fyrrene og kom ud igen. En anden på samme størrelse fandt selv ud af at slippe krogen, og flere andre viste interesse for fluen.

Så ebbede det ud, og klokken var blevet næsten fire. Jeg gik tilbage til mit udgangspunkt for at tage nogle billeder og drikke en kop kaffe, mens solen stod op over Nekselø.
Stangen kom dog i aktion igen, da endnu en fisk på den rigtige side af de 50 cm viste sig i overfladen et par gange, men i modsætning til de andre viste den overhovedet ingen interesse for fluen. Men pyt, på det tidspunkt var det lige til at bære.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post64

Multer og burhøns - 29/6 2005

JuniOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 09:58:39

Om sommeren afløser lystfiskeren badegæsterne. Når de tager hjem, tager lystfiskeren sine - helst åndbare - waders på og trasker ud langs stranden. Påklædning og udstyr kan godt få de enkelte tilbageværende - og letpåklædte - turister til at måbe.

Men man lader som ingenting, for man ved jo bedre. Når solen først er gået ned, bliver der meget køligere, og så dukker ørrederne også op.

I de tidlige aftentimer er der også fisk at se. Inde mellem klatterne af blæretang få meter fra land gemmer multerne sig i deres søgen efter planteføde, og går man ubekymret hen langs stranden, kommer man let til at skræmme dem og ser så de store hvirvler, de laver, når de skræmte søger væk.

Blog Image

Det er sin sag at fange en multe. De er lette at skræmme og spiser overvejende planteføde, som kan være svær at efterligne med en flue. Fiskeri med brød kan give resultater, og det kan også lykkes på flue, men det kræver som regel rigtig mange kast, før man får hug. Så er det imidlertid også en oplevelse ud over det sædvanlige.

Denne nat gav dog ingen ørreder, og først i de tidlige morgentimer på tilbagevejen mod bilen skete der noget.

Trykbølger inde langs land afslørede en lille flok fisk, som svømmede kontinuerligt langs kysten 2-3 meter fra land. Der var ingen tvivl. Det var regnbueørreder, der var undsluppet burene i et havdambrug. Nogle kalder dem burhøns, fordi de ligesom deres fjerklædte navnefæller bærer fysisk præg af at opholde sig mange sammen på et lille område med det ene formål at tage føde til sig og vokse sig store så hurtigt som muligt.

Muddlerfluen blev lagt ud foran flokken, og et træk i linen fik fluen til at streame i overfladen, og en af ørrederne huggede omgående.

Blog Image

Selvom fisken var tydeligt mærket af sit burliv og et efterfølgende bekendtskab med et garn, som det var lykkedes den at undslippe, ydede den en fight, som kun få havørreder på samme størrelse ville kunne matche.

• Kommentarer(0)//www.kystdage.dk/#post15

Sild på nattur - 18/6 2004

JuniOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 09:55:52

Som lokalredaktør fik jeg ofte henvendelser fra folk, som gerne ville have råd omkring fiskeriet i mit lokalområde. Nogen gange udviklede det sig og førte mere med sig, end man forventede i første omgang.

I forsommeren 2004 fik jeg en mail fra Clive fra Glasgow, som skulle til København et par dage i forbindelse med sit arbejde. Han var ivrig fluefisker og havde hørt om det danske kystfiskeri efter havørred. Det blev i løbet af nogle mails til en aftale om at tage på nattur i den nordlige del af Isefjord, og efter de sædvanlige rejseforsinkelser fandt vi hinanden på en rasteplads ved motorvejen og kørte ud til pladsen.

Blog Image

Vejret var ualmindelig pænt med næsten ingen vind, og da solen var gået ned, viste de første fisk sig. Jeg fangede omkring midnat en enkelt ørred midt i fyrrene, mens Clive også fik en enkelt fisk. Det var dog en anden art, for som han udbrød: ”Oh, my god - traveling so far to catch a herring.”