Kystdage

Kystfiskerblues - 8-10/2 2009

FebruarOprettet af Henning Pedersen søn, februar 15, 2009 16:24:18

Søndag gik vinden i vest og steg i styrke til 10-12 m/sek. Den bornholmske syd- og vestkyst var dermed udelukket, og i stedet tog Sergio og jeg først ud på et par pladser på den klippefyldte nordøstkyst.

Døndalsbugten blev gennemfisket, men uden held. Derefter kørte vi til ”Klippen, som aldrig svigter”. Den gav heller ikke noget og er nu omdøbt til ”Klippen, jeg aldrig svigter”. Da Saltuna var ligeså fisketom, vendte vi lidt slukørede hjem til frokost. De andre kunne her fortælle om en enkelt nedgænger på ca. 1,5 kg. Det var alt, og misstemningen var udtalt.

Om eftermiddagen tog vi til Bro Odde, hvor vi overraskende nok kun skulle dele området med én anden fisker. En halv time senere var vi imidlertid 9 mand på pladsen, og alligevel blev der ikke fanget fisk.

Næste dag foretog vi samme rundtur med samme nedslående resultat. Ingen fisk, ingen hug, ingenting……..

Tirsdag drejede vinden til sydøst, og nu kunne vi kun være på vestkysten, men med lidt grums og røre i vandet burde det jo være perfekt. Det var fiskene åbenbart ikke klar over, for igen udeblev de totalt.

Da jeg samtidig reddede mig en god gang forkølelse samt betændelse i bihulerne, fik jeg efterhånden så ondt af mig selv, at jeg fordrev fisketiden med at sætte ord på en ”Kystfiskerblues”. Den blev der desværre rig lejlighed til at synge på denne tur:

Jeg kaster og kaster
og håber på et bid
Jeg fisker og fisker
der sker sgu ik’ en skid
Bombarda og flue
vi har en hel uge
Jeg synger min kystfiskerblues

Jeg nyser og fryser
min næse er så lang
Der er noget, der’ kroget
men det er bare tang
Nu begynder det at blæse
Jeg pudser min næse
mens jeg snøfter min kystfiskerblues