Kystdage

Nær ved og næsten - 5/4 2009

AprilOprettet af Henning Pedersen søn, april 05, 2009 20:44:48

I dag var det lige ved at lykkes at komme på tavlen for nu at blive i fodboldsproget, men det blev ved to hidsige udfald mod fluen, men ingen krogede fisk.

Lørdag var jeg startet tidligt på Nordkysten i hundekoldt vejr. Forholdene var nærmest perfekte, men jeg så ikke skyggen af fisk. Om eftermiddagen tog jeg en tur til Isefjorden, men heller ikke her skete der nogen.

Jeg var derfor nået til den beslutning, at der måtte skiftes taktik, og søndag morgen, hvor vestenvinden udelukkede nordkysten, stod jeg klar med min oppustede flydering ved bredden af Tempelkrogen.

Jeg har aldrig fisket ret meget i Tempelkrogen, men havde studeret luftfotos på nettet. Alligevel blev jeg noget overrasket over, hvor store dele af området, der har en vanddybde under en meter.
Men det er jo børsteormetid, og fiskene jager sikkert rundt over det hele. Der gik da heller ikke så længe, før et lille nøk i linen burde have givet mig anledning til lidt større opmærksomhed. Så havde jeg måske fået lavet det lange spinstop, der havde fået fisken til at hugge. I stedet fik jeg fluen helt ind, og fisken vendte i overfalden lige foran flyderingen. Ærgerligt, men alligevel rart med et tegn på fisk, så jeg fiskede ufortrødent videre.

Efter en times tid meldte der sig et behov, som er en af grundene til, at jeg ikke bruger flyderingen så ofte. Jeg har nået den alder, hvor vandladningstrang melder sig ofte og med ganske kort varsel. Der var heldigvis en lille ø i nærheden, hvor det var til at klare, og med en udtalt lettelse kom jeg ud på vandet igen.

Første kast var der igen en fisk, der var fulgt med helt hen til svømmefødderne, uden at jeg havde bemærket den. Den lavede et hidsigt udfald efter fluen, men fik desværre ikke ram på den. Den store hvirvel indikerede en fisk på den rigtige side af de 3 kg, og det kunne nok have givet lidt sved på panden, hvis den havde hugget kun et par meter fra stangspidsen.

Så skete der ikke mere, og i en tiltagende vestenvind fik jeg med noget besvær arbejdet mig tilbage til udgangspunktet på en søndag, hvor sollyset fandt sprækker i skydækket og sende et smukt lys ned over fjorden.