Kystdage

Det flyder for mig

OktoberOprettet af Henning Pedersen tor, oktober 20, 2011 11:52:20

Endelig efterårsferie og endelig udsigt til nogle dage ved kysten!

Lørdag morgen blev bilen pakken, og kursen sat mod Mariager, hvor jeg havde fundet et sommerhus tæt på vandet lidt uden for byen. Turen skulle samtidig bruges til at hente den seneste nyanskaffelse hjem: En Anderson pontonbåd!
Lidt over middag var jeg fremme ved huset og sad på terrassen og spiste frokost med Lars Andersen og Henrik Leth, mens vi nød den flotte udsigt over fjorden. Lars er manden bag de danske pontonbåde. Han køber pontonerne hjem fra USA, men laver selv stellet. Se mere her: http://www.andersonpontoon.dk/

Vi fik samlet fartøjerne og kom i vandet. I løbet af eftermiddagen fik vi affisket en lang strækning, men bortset fra et par kontakter, skete der ikke noget. Da vi kom tilbage til udgangspunktet, talte jeg med en fyr, der var gået til den anden side, og der havde der selvfølgelig været fisk. Det var fint at fiske fra pontonbåden. Man sidder fantastisk godt i det formstøbte sæde, og båden er nem at manøvre.

Henrik har jo en forkærlighed for gedder. ”Naphans”, som han kalder dem, så han foreslog en geddetur om søndagen. Jeg var nok mest til fjorden og ørrederne, men da han nævnte Kongensbro, blev jeg alligevel interesseret, for som 13-14 årig kom jeg nogle gange med en ældre kammerat på strækningen mellem Kongonsbro og Ans, og et gensyn med stedet kunne være interessant. Dengang fiskede vi fra land på et af de få steder, hvor det var muligt. Det er jo en strækning, hvor Gudenåen langsomt bliver bredere og glider over i Tange Sø. Et flot naturområde, men selvfølgelig udelukkende på baggrund af opstemningen af Gudenåen ved Tangeværket.

Et par af Henriks pontonbådsvenner var allerede kommet til Kongonsbro, da vi ankom, så vi var i alt fem både, der drev af sted med strømmen. Der havde været let nattefrost, og tågen lå flot over åen, mens morgensolen forsøgte at brænde den af.
Vi fiskede med korte kast langs bredderne, mens vi drev langsomt af sted. En lille gedde huggede hurtigt, men ellers var det småt med fangster, og da turen var omme, kunne vi opgøre det samlede resultat til fem gedder. Jeg havde én på et par sekunder, det var det hele. Henrik fik heller ikke nogen, og det havde han aldrig oplevet før.

Men jeg fik set strækningen igen, og der var det hele værd, selv om jeg havde svært ved at finde, hvor det præcist var, vi havde fisket i sin tid, men det er jo også over 40 år siden ;-)

Mandag stod jeg tidligt op og fik klargjort pontonbåden og båret den de hundrede meter ned til vandet. Jeg havde været lidt spændt på at se, hvordan den var at håndtere, men det gik fint at bære den.
Jeg sejlede selvfølgelig om, hvor de andre havde fået fisk om lørdagen og fandt dem også hurtigt. Det gav en del mindre fisk, og en enkelt stor viste sig i et flot spring lige ved siden af båden, men fluen var den ikke interesseret i.

De næste par dage gennemfiskede jeg området og fik en del fisk. En enkelt på den halve meter kom med hjem, ellers mest undermålere, men flotte, mørke fjordfisk. Den store havde løse skæl trods farve på gællelågene, mens andre var helt farvede og utrolig flotte.

Onsdag morgen var vinden temmelig kraftig, så jeg droppede båden og fiskede med spinnestang og bombarda fra stranden, da et par mindre sæler blandede sig i løjerne. De havde åbenbart ikke set mig og kom tættere og tættere på. Til sidste var den ene helt inde på ½ meter vand, hvor den stak hoved op tre-fire meter fra mig. Så opdagede den mig og stak hurtigt af. Chokket må have været stort, for jeg så ikke mere til dem.

Alt i alt et dejligt gensyn med Mariager Fjord, som jeg gerne vender tilbage til, men nu skal det nye fartøj lige stifte bekendtskab med de sjællandske fjorde først.