Kystdage

Det forsømte efterår

OktoberOprettet af Henning Pedersen søn, oktober 21, 2012 15:14:48

Det er da blevet til enkelte ture i dette efterår, men i det store hele har det stået i arbejdets tegn, og det ses jo også tydeligt på den manglende aktivitet her på bloggen. Fangsterne har også været meget begrænsede, når mulighederne endelig har været der, så med udsigt til en uges efterårsferie var chance for revanche endelig tilstede.

Som flere gange tidligere var det Haderslev Fjord og et besøg hos min gode ven Jesper, der var planen. Tirsdag middag nåede jeg frem til Jespers bopæl, og et par timer senere stod vi parat på en af pladserne på sydsiden af fjorden.
Vejret var gråt, regnfuldt og blæsende. Det er jo ofte en fordel i forhold til fiskeriet, men denne eftermiddag blev det nu kun til nogle mindre ørreder.

Det blev langt ud på natten, inden vi kom i seng, for selv god rødvin drikker jo ikke sig selv. Morgenfiskeriet sprang vi derfor elegant hen over og var først tilbage ved fjorden ved middagstid. Helt usædvanligt var det mig, der kunne vise den lokalkendte en ny plads, hvor jeg havde fisket med Kent Bille for 1½ år siden, da jeg lavede en artikel om ham til Sportsfiskeren.
For at komme til stedet skulle vi trave langs adskillelige markskel gennem den tunge, mudrede sønderjyske muld, der ikke uden grund rimer på guld og sikkert er mere indbringende for bønderne end det sand, hvor jeg til dagligt sætter mine ben.
Vi gennemfiskede en lang strækning, men måtte igen nøjes med nogle småfisk. Undervejs stødte vi på et par unge gutter, der kunne fortælle om godt fiskeri ugen før. Det handler bare om at finde fiskene, der pludselig kan være der, lød det velmente råd.

Torsdag var vi tilbage på den første plads på sydsiden, hvor man går ned ad en stejl, lerglat skrænt gennem skoven for at komme til vandet. Denne gang var vandringen ekstra interessant, for vi havde taget henholdsvis flydering og pontonbåd på nakken. Det lykkedes dog at komme helskinnet ned og få fartøjerne i vandet.
Umiddelbart gav det ikke flere fisk, men afgjort en større rækkevidde og bevægelsesfrihed. Efter nogle timer og flere småfisk, skulle Jesper lige afprøve pontonbåden, og mest han sejlede rundt, vadefiskede jeg videre hen ad strækningen, og pludselig ret tæt på land huggede en ørred, der var en del større end de andre, vi havde fanget. Jesper kom ind med nettet, og jeg fik landet en fin fjordørred på halvmeteren.

Jesper havde dagen inden bestilt nye svømmefødder hos Korsholm, og mens han kørte af sted til en nærliggende købmand for at hente dem, fik jeg gang i årerne og sejlede til den modsatte bred. Her var der ikke umiddelbart tegn på fisk, men pludselig kom der et tungt hug tæt på land, og efter en længere fight fik jeg endnu en god fjordørred i nettet. Jeg målte den til 55 cm, inden den blev sat tilbage i fjorden.

Det var efterhånden tydeligt, at vi skulle finde fiskene tæt på land, og vi lå ude i vores fartøjer og kastede ind mod land og fiskede, hvor man normalt vader. Det var alligevel overraskende for mig, at Jesper fik hug af en stor fisk kun en meter fra land, hvor der er under ½ meter vand, men det forklares nok med de mange kutlinger og andre fødeemner, der holder til helt inde ved rørskoven.
Jesper kunne lande endnu en flot fjordørred, der også målte 55 cm, og det blev afslutningen på en god dag ved fjorden.

Fredag droppede vi igen morgenfiskeriet. Årsagen var den samme som sidst.
Denne gang tog vi ud fra nordsiden, for vinden var så begrænset, at den ikke havde nogen betydning. Især ikke, når man kan lægge sig ud på vandet og fiske den retning, der passer én bedst.
Vi fik hurtigt kontakt med nogle fisk, men havde ikke held til at få dem kroget, og som dagen skred frem bredte frustrationerne sig, for det virkede igen helt dødt.
Sidst på eftermiddagen, da vi overvejede at stoppe, viste en flok mindre ørreder sig i overfladen lidt borte. Vi sejlede derhen for dog at få lov at mærke en smule liv i stangen. Det fik så også, og mellem de mindre udgaver gemte sig også endnu en fin fjordørred på 55 cm, som snuppede min kobberbasse.

Vi tog ikke nogen fisk med hjem, men nød i stedet en god lammefilet til aften sammen med de Karl Johan svampe, vi fandt i gode mængder i skoven, og lørdag formiddag satte jeg igen kursen tilbage til Sjælland rigelig mættet af fiskeri og godt selskab, så fiskesulten ikke bliver alt for påtrængende et stykke tid, nu hvor arbejdet igen kalder ubønhørligt.