Kystdage

Seks gedder i seks kast

MartsOprettet af Henning Pedersen søn, marts 13, 2016 12:00:04

I starten af ugen lød der meldinger om havørreder på Nordkysten, så da vejr og vind passede drog jeg af sted med fluestangen til den hjemlige kyststrækning for at se, om der skulle være dannet nogle gode badekar, hvor ørrederne kunne boltre sig. Det var der, og der var også fisk i dem. Jeg fik otte, hvor af en enkelt måske lige kunne klare mindstemålet, men de røg alle retur i Kattegat. De næste to dage besøgte jeg også stedet, men det gav kun nogle få fisk i meget lav vandstand.

Torsdag havde jeg aftalt med John, at vi skulle på geddetur til brakvandet sydpå. John måtte dog melde fra, da han havde overset en aftale hos lægen, men da bilen var pakket og klar, valgte jeg at tage af sted alene.

Dagen startede med kold tåge, som efter vejrudsigten skulle forsvinde op ad dagen. Det gjorde den bare ikke, og først sidst på eftermiddagen, da jeg var ved at slutte fiskeriet, kom der en lille solstråle. Det blev derfor en rigtig kold dag på grund af vejret, men også fordi hænderne med jævnlige mellemrum skulle have fat i et af de grønne bæster, der ikke holdt sig tilbage, selv om min flue efterhånden havde smidt en stor del af hårpragten.

Faktisk påfaldende så lidt der skal til for at friste gedderne, når man rammer de perioder, hvor de hugger. Der kan sagtens gå en time, hvor der ikke sker noget, og så kan der komme en time, hvor de hugger konstant - selv på fluer, der må være et mareridt for forhandlere af fluebindingsmaterialer.

Dagen sluttede med 19 gedder. Jeg forsøgte forgæves at nå op på det runde tal 20, men den sidste ville simpelthen ikke hugge, og det gik helt i stå ved halvfem-tiden.

Lørdag tog jeg af sted igen sammen med Henrik, der var blev fiskesulten efter en uge på jobbet. Vi var fremme ved brakvandet lidt i ti på en dag, hvor der var minusgrader og der hang en kold rimtåge hen over vandet. Igen lovede vejrudsigten opklaring op ad dagen og igen kneb det med at leve op til løfterne.
Vi skulle i hvert fald ud midt på eftermiddagen, før tågen lettede og solen kom først frem allersidst på eftermiddagen. Det blev derfor igen en kold dag, men heldigvis også forbi hænderne skulle have fat i en masse gedder.

Trods tågen og kulden fik vi ret hurtigt gedder i det første område, mens vi måtte holde os fra det inderste område, da andre kunne fortælle os, at der var is på vandet. Efter et par timer og 5-6 gedder hver, søgte vi alligevel indad, og så måtte pontonbådene lige agere isbrydere på en 100 meter lang strækning, men så kom vi ind til isfrit vand. Her var der igen bud efter fluerne, men med de sædvanlige ophold, hvor der ikke skete noget, så da klokken var 15, havde jeg fået 16 gedder og Henrik lidt færre. Vi begyndte at søge tilbage og ramte så en flok meget hugvillige gedder indenfor et lille område.
Det er ikke usædvanligt at få hug flere kast i træk, men da jeg havde fået tre i tre kast, blev det pludselig spændende at se, hvor langt det kunne strækkes. Der kom også gedder i de næste tre kast, og selv i syvende kast havde jeg hug, men den blev ikke siddende. Seks gedder i seks på hinanden følgende kast er vel også OK :-)

Mellem kl. 15 og 16 fik jeg 14 gedder og sluttede af med tre mere på vej tilbage mod bilen, så dagen i alt gav 33 gedder i hånden. Henrik fik lidt færre, så alt i alt en glimrende, men kold dag. Vi fik ingen af de helt store, men flere fine fisk på 80-85 cm. Henrik havde en enkelt aborre, der fulgte efter fluen. Havørreder så vi ikke noget til, selv om jeg havde taget mine forholdsregler og fået fangstnettet med, men det er åbenbart kun Rino, der kan det der med de blanke.