Kystdage

Løvfaldstur - 16/11 2008

NovemberOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 16:47:32

På en søndag hvor et lavtryk sendte hård vind og iskolde byger ind fra vest, var det lidt af en udfordring, vi stod overfor. ”Vi” var Lars Juel Hansen, Mark Hansen og undertegnede, som var guider på en kysttur arrangeret af Danmarks Sportsfiskerforbund. Interessen for turen havde været overvældende med over 40 henvendelser. Der var dog max. plads til 20 deltagere, og trods det voldsomme vejr var alle 20 mødt frem på den forblæste motorvejsparkering syd for Holbæk, som dannede udgangspunkt for turen.

Dagen før havde jeg prøvet kræfter med vindsiden af fjorden på en strækning, hvor bølgerne ikke bliver så store. Jeg måtte imidlertid opgive fiskeriet, for der var hurtigt ålegræs på krogen i hvert eneste kast.
Vi kunne derfor hurtigt blive enige om, at det måtte blive vestsiden af fjorden, der skulle prøves. Opdelt i tre hold kørte vi ud til nogle af de få pladser, hvor der overhovedet kunne fiskes.

Blog Image

Jeg havde fået ansvaret for 7 mand, som gerne ville prøve at fiske med bombarda og flue, så efter lidt snak om grej og mulighederne på pladsen, gik vi gang med fiskeriet i en fjord, der ikke helt lignede sig selv. Vandstanden var nemlig meget høj, og de sædvanlige småøer på pladsen var helt oversvømmede. Ikke nødvendigvis et problem, tværtimod kom nogle normalt alt for lavvandede områder pludselig i spil.

I andet kast var der hug, men den blev desværre ikke hængende. Det kunne ellers have været en fin start.
Jeg måtte vente en times tid, inden det lykkedes. En undermåler røg af helt inde ved støvlerne. Lidt senere var der hug igen. Fisken var lige omkring mindstemålet, men den var tydelig farvet trods sin beskedne størrelse, så den røg selvfølgelig tilbage i havet. Det samme med de næste, som heller ikke kunne nå op på de 40 cm.

To af deltagerne havde luret mig kunsten af og fik også mindre fisk på land. De store så vi ikke rigtig noget til, og da vi kom tilbage til udgangspunktet midt på eftermiddagen, kunne de andre berette om tilsvarende resultater.

Så var der mere kød på den fisk, Per havde med til indvejning i klubben lidt senere. En smuk blank havørred på 4,4 kg, som han havde overlistet på kobberbasse og bombardaflåd på den østlige side af Sjælland, hvor vinden heller ikke havde været noget problem. Måske man skulle prøve der næste gang. Per vil sikkert gerne være guide ;-)