Kystdage

Koldt vand på Bornholm- 18/2 2010

FebruarOprettet af Henning Pedersen tor, februar 18, 2010 09:24:09

Når man afsætter en uge til kystfiskeri i februar er der en oplagt risiko for, at vintervejr sætter en begrænsning på udfoldelserne. Sådan har det da også været de sidste par år, når vi er draget på foreningstur til Bornholm i uge 7. Vi er blevet ramt af sne og kulde, men det har dog ikke været noget i forhold til i år.

Afrejsen var berammet til lørdag morgen, men da hele Bornholm blev ramt af kraftig snestorm dagen før, fik vi færgebilletten ændret til lørdag aften og så lige tiden an.

Flemming og Ib fra foreningen tog dog chancen, og med Flemmings firhjulstrækker forrest fik de banet sig vej ned til sommerhuset på Østre Sømark. Med den melding og de øvrige meldinger om, at man ryddede veje på livet løs, tog vi af sted lørdag aften og nåede da også nogenlunde problemfrit frem til huset.

En ting er snefald og problemer på vejene. Noget andet er resultatet af vinterens lange kuldeperiode: Vandet rundt om øen var kun 0 grader alle steder, jeg målte. De tidligere år har vi kæmpet med temperaturer på 2-3 grader, så det var oplagt, at det ville blive svært.

Efter et par dage kunne vi konstatere, at der havde været en enkelt efterfølger, og vi havde set en nedfaldsfisk svømme forvirret rundt inde på lavt vand. Ellers intet.
Et kig ind på fangstrapporten på Din-fangst.dk gav dog fornyet håb. To mand havde fanget 6 ørreder hver. De tre var fine blankfisk på 3-4 kg. Det kunne altså lade sig gøre, hvis man lige ramte rette tid og sted.

Faktisk var det lige ved at ske for mig om tirsdagen, hvor vi fiskede på et af sydkystens rev. Vi havde ikke set eller mærket noget, og modet var ved at forsvinde, da vandet pludselig kogte af fisk kun 10 meter foran mig. En flok på 15-20 fisk viste sig i overfladen, min flue gled lige ind i flokken, men ingen reagerede. De fortsatte ud til venstre, men der var heller ikke kontakt i næste kast, og så var flokken væk lige så hurtigt, som den dukkede op.

Per og jeg kørte hjem onsdag morgen, og samme formiddag fik de tilbageblevne endelig fisk. Flemming fik en ørred på 2,8 kg, og Ib smed en tilsvarende.
Nu må vi lige se, hvor meget det bliver til resten af ugen, men vi overvejer da alvorligt, at flytte turen frem til marts næste år i håb om lidt mere stabilt fiskeri.

Noget om tasker:
Finder du en taske/lille rygsæk stående på stranden på Bornholm, må du gerne kontakte mig, for så er det sandsynligvis min ;-)
For nogle år siden kørte jeg fra Levka og ind til Hotel Fredensborg, hvor jeg så opdagede, at jeg havde glemt min taske med et helt nyt kamera i. Hurtigt tilbage til parkeringspladsen, hvor jeg håbede på at finde den. Men der stod ikke nogen taske, og den bil, der havde holdt parkeret ved siden af min, var også væk. Frustrationen var stor, men jeg valgte lige at kigge ned på stranden, og der lige midt i det hele stod tasken ….. med indhold.
Denne gang lavede jeg kunststykket igen, og som sidst med et nyt kamera i tasken. Efter en lang travetur tilbage til sommerhuset opdagede jeg, at jeg havde glemt tasken på stranden. Denne gang var jeg ikke alene af sted, og de andre var heldigvis så flinke at tage hittegodset med retur :-)