Kystdage

Efterårsferie i Blekinge

OktoberOprettet af Henning Pedersen tor, oktober 16, 2014 16:15:21

Lørdag morgen kørte jeg afsted mod Blekinge til det, der for mit vedkommende blev fem dage med intenst geddefiskeri i skærgården. Med i bilen var Henrik Thomsen, og de sidste to dage fik vi tilslutning af Henriks kammerat Kasper fra Horsens. De to blev derover og sluttede sig til Henrik Leth & Co., da jeg kørte hjem onsdag aften.

Vi lagde ud med en plads i det nordlige Skåne, som jeg ikke har besøgt tidligere. Vejret var smukt – sikkert alt for smukt. Vindstille og sol.
Vi hverken så eller mærkede noget til gedder på pladsen og tog en rask beslutning og kørte østpå til en af mine favoritpladser i skærgården mellem Ronneby og Karlskrona. Her så vi straks tre gedder, som vi skræmte inde på lavt vand og humøret steg lidt, men sidst på eftermiddagen måtte vi bare erkende, at vi havde trukket en dobbelt nulbon.

Om aftenen udvekslede vi erfaringer med fire andre danskere på vandrehjemmet, blandt dem min lokalredaktørkollega Nikolaj Martins. De havde fået gedder, men kun små.

De næste dage var vejret mere blæsende fra forskellige retninger, og vi fik prøvet en del pladser, både på de yderste skær ud mod det åbne hav og inde i skærgården. Vi fik da også gedder, men mest små, som stod helt inde ved land på lavt vand.

Da vi sammen med Kasper prøvede en ny strækning syd for Ronneby, fik jeg et godt hug ved et lille rev og efter 3-4 minutter havde jeg en gedde på 80-90 cm helt inde ved pontonbåden, da den slap krogen. At få den i hånden ville have rettet godt op på turen, men sådan skulle det altså ikke være.

Da de to andre var taget videre onsdag, prøvede jeg et område, hvor jeg tidligere har haft udmærket fiskeri. Det gav fire gedder, to små og to i den mellemstørrelse, der giver en fin fight. Om eftermiddagen fik jeg yderligere to på en anden, ny plads, så alt i alt en OK afslutning, men samlet set en skuffende tur.

Svært at sige, hvad årsagen til det middelmådige fiskeri var. Nogle taler om varmt vand og gedder, der står på dybere vand. Måske, men da jeg var derovre for tre uger, siden var fiskeriet udmærket, skønt vandet må have været endnu varmere.

Nu bliver det spændende at høre, om Henrik og Kasper får bedre fiskeri i slutningen af ugen. Jeg skal under alle omstændigheder derover igen senere på efteråret.