Kystdage

38 af de grønne og en enkelt sortstribet

FebruarOprettet af Henning Pedersen søn, februar 28, 2016 15:40:05

Østersøen lå stille hen over stenrevene ved Skillinge, da jeg ankom til den sydsvenske kyst lidt i syv om morgenen i fredags. Det sidste stykke kørte jeg lige i dæmringen og fik da også hilst på elgen, der krydsede vejen, heldigvis 100 meter fremme. Havørreder fik jeg derimod ikke hilst på i løbet af de næste knap fem timers fiskeri, inden turen gik tilbage til Sjælland.

Tilbage i Frederiksværk ringede Rino og fortalte om mange ørreder på en af de lokale pladser. Han var på vej derud, og selv om jeg var godt brugt efter den lange tur til Sverige, lokkede det mig alligevel af sted. Resultatet blev en enkelt undermåler.

Lørdag var spørgsmålet så, om der skulle satses på den lokale plads, eller der igen skulle brændes noget brændstof af. Henrik ville gerne af sted efter brakvandsgedderne, og da vejrudsigten så lovende ud med plusgrader og svag vind, lod jeg mig lokke med.
Vi var ikke specielt tidligt af sted, da fiskeriet de sidste gange har været klart bedst op ad dagen. Vi var derfor først på vandet kl. 10.30 og fik ret hurtigt et par gedder, så det tegnede lovende. Men måske er vi blevet forvente med at fange mange fisk, i hvert fald var vi ikke helt tilfredse, da vi ved 14-tiden havde fanget 6-7 stykker hver. Der havde dog været flere gode fisk imellem. Jeg fil bl.a. en fin fisk på 90 cm.

Vi valgte derfor at skifte til det område, hvor Rino på sidste tur havde fået både havørred og gedde.
Havørreder så vi nu ikke noget til, men da jeg fik to gedder på de første tre kast, var stilen lagt for de næste to timers fiskeri. På et tidspunkt havde Henrik gedde på syv kast i træk. Ikke alle blev hængende, men da vi sluttede, havde Henrik haft 18 gedder i hånden, mens jeg nåede 20.

Som sagt fik vi ingen havørreder, men dagens sidegevinst var en rigtig flot aborre, som tog min flue mellem alle gedderne.