Kystdage

Manden på stenen - 10/2 2008

FebruarOprettet af Henning Pedersen fre, december 26, 2008 13:28:53

Jeg havde arrangeret klubtur til Bornholm i vinterferien midt i februar, og søndag kom vi 8 mand forventningsfulde til klippeøen og fik os indlogeret i sommerhuset.

Vinden blæste moderat fra vest, og om eftermiddagen kørte vi to mand til en plads på sydkysten. Her kunne vi se, at bølgerne var lidt højere, end vi havde forventet, men vel vidende, at bornholmerne har det bedste fiskeri, når der er røre i vandet, valgte vi at forsøge os.

Ib vadede ud til sit foretrukne rev, mens jeg, der er mere til bevægeligt fiskeri, satte et bombardaflåd på og begyndte affiskningen af nogle stræk, der tidligere har givet mig godt med fisk.

På et tidspunkt lå min vadestav i vejen for mig, og den fik derfor min fulde opmærksomhed med det resultat, at det næste kast umiddelbart efter blev udført med en bøjle, der ikke var slået over. Bombardaflåddet røg et godt stykke mod Polen, men linen var selvfølgelig sprunget. Jeg valgte at sætte et blink på i stedet og kaste vinkelret ud i bølgerne for at undgå en stor linebue. Det lod sig gøre, betingelserne så fine ud, og jeg fiskede ned mod mit favoritsted på strækningen.

Da jeg næsten var nået derhen, dukkede en mand pludselig op på netop den plads. Han kom nærmeste væltende ned ad skrænten og stillede sig ud på en sten, han tydeligvis kendte godt i forvejen. Inden jeg nåede hen til ham, fangede han den første ørred, som dog var lige under målet og kom ud igen.

Blog Image

Jeg fik ham i tale og genkendte straks en mand, jeg havde mødt samme sted året før. Han havde den fordel at kende en landmand, der boede lige ovenfor pladsen, og derfor kunne han spare den lange gåtur og i stedet komme direkte ned ad skrænten til pladsen.

Jeg gik lidt videre og fiskede i et fint badekar, men her var der heller ikke fisk. Da jeg gik tilbage mod manden på stenen, fangede han endnu en fisk, som han valgte at slå ihjel for at tage med hjem. Fisken var helt sikkert blank, men det var også tydeligt, at den slanke fisk havde været på gydning denne vinter. Jeg har nok sat den tilbage og håbet på andre og bedre gevinster.

Tilbageturen gav heller ikke fisk, og Ib kunne fortælle om et enkelt hårdt rusk i stangen, så vi kørte hjem uden fangst, men med bevidstheden om at der lå en hel ugens intens fiskeri forude.